Tekstgrootte A A
U kunt de informatie op de pagina groter of kleiner maken. Druk hiervoor de Ctrl-toets samen met de + of - toets in (op Mac is het Cmd met + of -).

Evenement organiseren, melding en vergunning

Organiseert u een evenement? Kijk dan eerst even of het onder kleine evenementen of reguliere evenementen valt. Voor een klein evenement hoeft u geen vergunning aan te vragen. Hierover leest u meer onder het kopje Voorwaarden.

Heeft u een vergunning nodig? Een aanvraag voor een evenement bestaat uit drie onderdelen:

  • Aanvraagformulier (standaard formulier)
  • Veiligheidsplan (sjabloon beschikbaar)
  • Overzichtstekening (door organisaties te maken)

Het aanvraagformulier geeft ons een goed beeld van uw evenement. U vult een standaard formulier in met vragen over uw evenement. Zo staan er vragen in over de locatie van het evenement, maar ook vragen over verkeer en geluid.

We gebruiken het aanvraagformulier en het sjabloon van het veiligheidsplan voor alle evenementen. Dat wil zeggen dat niet elke vraag op deze formulieren van toepassing is voor elk evenement. De vragen die niet van toepassing zijn op het evenement mag u overslaan.

U maakt zelf een overzichtstekening van uw evenement. De overzichtstekening moet voldoen aan de vereisten van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP). De BGBOP bevat landelijke basisregels voor brandveiligheid en basishulpverlening. De brandweer checkt aan de hand van de tekeningen of het evenement aan de brandveiligheidseisen voldoet.

De volgende indieningsvereisten gelden voor de overzichtstekening:

  • Situatieschets met noordpijl
  • Plattegrond met een maat- of schaalaanduiding waarop objecten zijn weergegeven

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een tent/gebouw wordt per verblijfsruimte, voor zover aanwezig, de volgende informatie gevraagd:

  • Beschikbare oppervlakte voor personen
  • Gebruiksbestemming (bijvoorbeeld feesttent, garderobe, muntverkoop)
  • Opstelling van inventaris en inrichtingselementen (bijvoorbeeld stands, kramen, podia, bar)
  • Brand- en rookwerende scheidingsconstructies (bijvoorbeeld muren in gebouwen)
  • Vluchtroutes
  • Draairichting van doorgangen
  • Nooduitgangen, met aanduiding van de breedte van de nooduitgang (bijvoorbeeld enkele of dubbele deur) en hoe ver de nooddeur open kan (bijvoorbeeld 90°, 180°)
  • Vluchtroute-aanduidingen
  • Noodverlichting
  • Brandblusvoorzieningen
  • Brandweeringang (graag een aparte ingang voor hulpdiensten)

Het is handig om bij het maken van de tekening gebruik te maken van symbolen.

U zorgt voor een veiligheidsplan. Hier is een sjabloon van beschikbaar, maar u mag ook een eigen veiligheidsplan maken. In het veiligheidsplan vult u bijvoorbeeld vragen in over aanwezigheid van EHBO.
Zowel het aanvraagformulier als het veiligheidsplan kunt downloaden op onze website.

Vanaf 1 januari 2018 worden er geen leges meer geheven voor een evenementenvergunning.
Er zijn nog wel leges verbonden aan de aanvraag voor een ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet. Deze bedragen € 64,50. 

Uw aanvraag moet uiterlijk 8 weken voor aanvang van het evenement compleet zijn ingediend.

 

U hoeft geen vergunning aan te vragen voor een klein evenement. Voor een klein evenement gelden de volgende voorwaarden.

Een klein evenement is een eendaags evenement waarbij:

  1. het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen
  2. de activiteiten plaatsvinden op maandag t/m zaterdag tussen 08.00 uur en 24.00 uur of op zondag tussen 13.00 uur en 24.00 uur
  3. geen muziek ten gehore wordt gebracht op maandag t/m zaterdag voor 08.00 uur of na 23.00 uur of op zondag voor 13.00 uur of na 23.00 uur
  4. de activiteiten niet plaatsvinden op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats en/of anderszins een belemmering vormen voor het verkeer en de hulpdiensten
  5. bij gebruik van een gebouw wordt er voldaan aan de gebruiksvoorwaarden voortvloeiende uit de gebruiksmelding behorend bij het gebouw
  6. slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan of gelijk aan 32 m² per object
  7. bij plaatsing van meerdere marktkramen en/of het innemen van standplaatsen wordt er een minimale vrije doorloop (looppad) tussen de objecten van 2 meter gerealiseerd
  8. de activiteiten geschieden zodanig dat de toegang tot de weg(en) en de bereikbaarheid van de panden langs deze weg(en) voor de hulpverleningsvoertuigen gewaarborgd blijft door een minimale vrije strook rijbaan van tenminste 3,8 meter breed en 4,2 meter hoog vrij te houden
  9. brandkranen, brandputten en nooduitgangen worden vrijgehouden
  10. de deelnemers aan een wandel en/of fietsactiviteiten zijn reguliere verkeersdeelnemers en wijken niet af van bestaande wegen en paden
  11. er worden/zijn ter begeleiding van een optocht of stoet verkeersregelaars aangesteld en ingezet
  12. er is toestemming van de rechthebbende/eigenaar van de gebruikte ruimte c.q. grond
  13. er worden de noodzakelijke maatregelen genomen om te voorkomen dat de gemeente Olst-Wijhe, dan wel een derde, ten gevolge van het evenement schade lijdt
  14. na afloop van het evenement wordt de openbare ruimte geheel schoon en in de oorspronkelijke staat opgeleverd. Eventuele beschadigingen en/of vernielingen zullen voor rekening van de organisator worden hersteld
  15. eventuele bevelen en/of aanwijzingen van ambtenaren van politie, brandweer en/of gemeente worden stipt opgevolgd
  16. er een organisator is

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Heeft u vragen over een evenement organiseren?

Iets melden?
Deel dit
Mail
Bellen