B&W besluiten 26-08-2025
Aanwezig
- mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
- de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
- mevrouw J. Compagner, wethouder
- de heer L. Rakhorst, bestuursadviseur
Afwezig
-
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 8 juli 2025
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
INGEKOMEN:
Ter kennisname:
- Verkiezingsprogramma's – Voor kennisgeving aan te nemen.
Ter bespreking:
- Dag van de ondernemer – Voor kennisgeving aan te nemen.
3. Beslissing op bezwaar tegen de omgevingsvergunning van 27 maart 2025, voor het verleggen van de gasleiding aan Rijksstraatweg (nabij nummer) 20, Olst
BESLUIT
- Het advies van de commissie over te nemen en het bezwaarschrift ongegrond te verklaren.
- Het besluit van 27 maart 2025 in stand te laten.
SAMENVATTING
Op 7 mei 2025 ontvingen wij een bezwaarschrift tegen ons besluit van 27 maart 2025 om een omgevingsvergunning te verlenen voor het verleggen van de gasleiding aan Rijksstraatweg (nabij nummer) 20, Olst. De Bezwarenadviescommissie algemene zaken heeft op 8 juli 2025 een hoorzitting gehouden en een advies uitgebracht over de te nemen beslissing op bezwaren. Het college heeft het advies overgenomen en besloten het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het primair besluit in stand te laten.
4. Personeelsmonitor 2024
BESLUIT:
-
Om kennis te nemen van de toelichting en analyse over de personele kengetallen van het jaar 2024.
- Bij de kadernota 2026 de gemeenteraad voor te stellen om het opleidingsbudget te verhogen tot 1,7% van de loonsom.
SAMENVATTING
Jaarlijkse brengt het A&O fonds Gemeenten een Personeelsmonitor uit waarbij inzicht wordt geboden in trends en ontwikkelingen op de gemeentelijke arbeidsmarkt zoals op het gebied van ziekteverzuim, instroom, doorstroom en uitstroom. De cijfers en kengetallen over het kalenderjaar 2024 zijn in relatie gebracht met voorgaande jaren en anderzijds gerelateerd aan de actuele cijfers van vergelijkbare gemeenten (met minder dan 20.000 inwoners), waarbij een eerste analyse heeft plaats gevonden.
5. Vaststellen ‘Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026’
BESLUIT:
- Vast te stellen de ‘Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026’
SAMENVATTING
Jaarlijks stelt het college het document ‘Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe’ vast. In dit document staat omschreven welke activiteiten voor subsidie in aanmerking kunnen komen en wordt inzichtelijk gemaakt wat de doelstellingen en grondslagen van de subsidieverstrekking zijn. Organisaties die denken te voldoen aan de voorwaarden kunnen tot uiterlijk 15 oktober 2025 een eventuele subsidieaanvraag 2026 bij ons indienen.
6. Het realiseren van een vrijstaande woning met bijgebouw aan de Kletterstraat op de locatie naast nummer 7 te Olst in het kader van de KGO-regeling
BESLUIT:
- In principe medewerking te verlenen aan het plan voor het toevoegen van een tweede woning van 750 m3 met schuur van 100 m2 op de locatie naast Kletterstraat 7.
- De ontwikkeling planologisch mogelijk te maken door een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor dit perceel te verlenen, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. Er is sprake van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties.
b. De provincie kan instemmen met deze herontwikkeling.
c. De nieuwe woning wordt stedenbouwkundig als passend beoordeeld.
d. Het geheel wordt landschappelijk ingepast. Dit geldt voor zowel de nieuwe als de bestaande woning
e. Inzet van sloopmeters (859m2) door de sloop van landschapsontsierende bebouwing op de volgende locaties:
- gemeente Deventer Vulikerweg Diepenveen (450 m2)
- gemeente Olst-Wijhe Stoombootweg Wijhe (409 m2)
f. Gemeente Deventer wordt geïnformeerd over de inzet van de sloopmeters.
SAMENVATTING
Het college van burgemeester en wethouders heeft een conceptverzoek ontvangen voor het toevoegen van een tweede woning met bijgebouw binnen de bestaande bijgebouwen op de locatie naast Kletterstraat 7 te Olst.
Met toepassing van de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO) kan de ontwikkeling worden gerealiseerd. Hiervoor wordt 859 m² aan landschapsontsierende bebouwing gesloopt op andere locaties binnen de gemeente Deventer (Vulikerweg te Diepenveen) en Olst-Wijhe (Stoombootweg te Wijhe). Het hele perceel wordt landschappelijk ingepast.Het college van burgemeester en wethouders besluit, onder voorwaarden, in principe medewerking te verlenen aan deze ontwikkeling.
7. Vaststellingsovereenkomst planschade met betrekking tot het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H, nummer 2155 vanwege het bestemmingsplan “Boskamp, Dahliastraat 25” in Olst
BESLUIT:
- In afwijking van het uitgebrachte advies van SAOZ de waardevermindering te middelen met de waardevermindering die door de adviseur van de belanghebbende is geadviseerd en als zienswijze is ingebracht;
- In afwijking van het uitgebrachte advies van SAOZ en gelet op de feiten en omstandigheden, geen aftrek vanwege het normaal maatschappelijk risico toe te passen;
- Het verzoek om inkomensschade te vergoeden niet te honoreren;
- In te stemmen met de vaststellingsovereenkomst planschade voor het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H, nummer 2155;
- Een vergoeding voor de geleden planschade toe te kennen van €7.774,75
- Een redelijke vergoeding toe te kennen van de gemaakte kosten voor deskundigenbijstand van €1.111,69
SAMENVATTING
Voor de nieuwbouw op de plek van voormalige basisschool De Klimboom in Boskamp is het bestemmingsplan “Boskamp, Dahliastraat 25” vastgesteld. Het gewijzigde bestemmingsplan betekent een beperking van het gebruik van een deel van het naastgelegen agrarische perceel. Daarom besluit het college van B&W om in te stemmen met het toekennen van planschade voor het agrarische perceel, gemeente Olst, sectie H, nummer 2155 en een vergoeding voor de geleden planschade toe te kennen van €7.774,75. Daarnaast wordt een bedrag toegekend van €1.111,69 voor de gemaakte kosten voor deskundigenbijstand.
8. Wijziging capstoneregister DOWR
BESLUIT:
- Akkoord te gaan met het gewijzigde capstoneregister DOWR
SAMENVATTING
Door de organisatiewijziging bij de gemeente Deventer per 1 juni 2025 zijn de managementfuncties gewijzigd. Dit heeft ook impact op het vastgestelde capstoneregister¹. Er zijn een aantal rollen komen te vervallen en daarnaast is er een rol toegevoegd aan het capstoneregister. Voor de gemeente Olst-Wijhe heeft dit geen gevolgen. Omdat het een DOWR-breed register is moet deze echter in alle drie DOWR- gemeenten opnieuw worden vastgesteld.
9. Algemeen aanwijzingsbesluit toezichthouders
BESLUIT:
- Medewerkers van de gemeente Olst-Wijhe, voor zover zij werkzaam zijn in de functie van toezichthouder en aangesteld en werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het team Ruimtelijke Realisatie, aan te wijzen als toezichthouder Omgevingswet als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb.
SAMENVATTING
Voor een goede uitoefening van de functie en de wettelijk toezichthoudende taken dienen de toezichthouders te worden aangewezen middels een besluit. De aanwijzing is op grond van de Awb en aanverwante regelgeving een vereiste om gebruik te kunnen maken van de wettelijke vastgelegde bevoegdheden. Door middel van dit voorstel worden medewerkers die krachtens hun functie als toezichthouder werkzaam zijn binnen de gemeente aangewezen als toezichthouder Omgevingswet.
10. Onderhoud en beheer gemeentelijke abri's
BESLUIT:
- In te stemmen met de verlenging van het huidige onderhoudscontract voor abri’s inclusief het recht van reclamevoering met Bauer Media Outdoor.
SAMENVATTING
De gemeente Olst-Wijhe heeft sinds 2009 een contract met Bauer Media Outdoor Nederland (BMONL) voor het kosteloos onderhouden van abri’s, in ruil voor exclusieve reclame-uitingen. Het contract is op 1 januari 2025 verlopen. BMONL heeft sindsdien het onderhoud voortgezet. Een verlenging van 7 jaar werd voorgesteld, maar op advies van de inkoopadviseur wordt nu gekozen voor een tijdelijke verlenging van 2 jaar, met twee optiejaren. Dit geeft ruimte om te onderzoeken of de gemeente inkomsten misloopt door de reclame-uitbesteding. Pogingen om aan te sluiten bij het provinciale contract van Overijssel bleken niet mogelijk. De dienstverlening van BMONL is tot nu toe goed, en risico’s worden als minimaal ingeschat.
11. Toekomstbestendige directie
BESLUIT:
Het advies van Hiemstra & De Vries te volgen en per 1 oktober 2025 over te gaan naar een eenhoofdige directie, bestaande uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur (GS/AD), met tijdelijke ondersteuning in de vorm van een programmamanager tot 1 januari 2027.
SAMENVATTING
De pensionering van de functioneel directeur per 1 oktober 2025 biedt een natuurlijk moment voor herbezinning op de inrichting van de directie. Op basis van het adviesrapport van Hiemstra & De Vries en de consultatie van het MT en de OR is gekozen voor scenario 3 (via scenario 2): een eenhoofdige directie met tijdelijke ondersteuning. Hiemstra & De Vries heeft gesproken met bestuurders en een dwarsdoorsnede van de organisatie.
12. Benoeming centraal stembureau inclusief leden en plaatsvervangende
BESLUIT:
- De volgende personen te benoemen tot lid van het centraal stembureau voor de periode 1 januari 2026 tot 31 december 2029:
- Leden: S. van den Berg (plaatsvervangend voorzitter), G. Mosterd, M. Schild en A. Rietdijk
- Plaatsvervangende leden (3): A. van Dam-Broekhuis, A. van Engelen, Berber Brand - De raadszaal in het gemeentehuis in Wijhe aan te wijzen al locatie voor openbare zittingen van het centraal stembureau;
- De B&W kamer aan te wijzen als locatie voor de niet-openbare zittingen van het centraal stembureau;
- De volgende datums te reserveren voor de verplichte zittingen:
- 3 februari 2026 om 16.00 uur (niet openbare zitting, controleren ingeleverde kandidatenlijsten)
- 6 februari 2026 om 17.00 uur (openbare zitting, o.a. vaststellen kandidatenlijsten, nummering kandidatenlijsten).
- 20 maart 2026 om 10.00 uur (openbare zitting, vaststellen verkiezingsuitslag) of
- 23 maart 2026 om 10.00 uur (wordt mogelijk de vervangende datum voor de zitting van 20 maart).
SAMENVATTING
De Kieswet verplicht het college om een centraal stembureau in te stellen voor de verkiezingen van de gemeenteraad. Tot en met de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 was het centraal stembureau eveneens het hoofdstembureau; deze combinatie is nu niet meer nodig en de Kieswet maakt het onderscheid niet meer. De zittingstermijn is vier jaar en de termijn van het huidige hoofd- en centraal stembureau loopt op 31 december 2025 af. Omwille van enkele formele besluiten, die later in het jaar genomen moeten worden, is het raadzaam om een nieuw centraal stembureau te benoemen per 1 januari aanstaande, zodat op die datum het huidige stembureau wordt vervangen. Het voorstel is daarom om het centraal stembureau te benoemen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029.
13. Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand
BESLUIT:
- Om aan te wijzen als ambtenaar van de burgerlijke stand per 1 augustus 2025 voor de gemeente Olst-Wijhe: Henrica Evelina te Pas.
SAMENVATTING
Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. De Wnra regelt dat ambtenaren zoveel mogelijk dezelfde rechten en plichten krijgen als werknemers in het bedrijfsleven. Zowel de ambtenaar van de burgerlijke stand als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in dienstverband vallen vanaf 1 januari 2020 onder het privaatrechtelijke arbeidsrecht. Op grond van deze wet wordt met (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand voortaan niet alleen een arbeidsovereenkomst gesloten maar moeten zij ook worden aangewezen als (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand.
14. Ontwikkelingen Bedrijfsvoering
BESLUIT:
- De gemeenteraad voorstellen om een bedrag van € 173.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van ontwikkelingen bedrijfsvoering en dit bedrag te dekken uit de reserve nader te bestemmen middelen.
SAMENVATTING
Bij de behandeling van de de 1e bestuursrapportage 2025 heeft de gemeenteraad gevraagd om een afzonderlijk voorstel aan de gemeenteraad om incidentele middelen beschikbaar te stellen ter oplossing van een aantal formatieknelpunten. Daarbij is aangegeven dat sprake is van een urgente disbalans tussen de beschikbare formatie en de opgaven (bestuurlijk en wettelijk) uit te voeren door de gemeentelijke organisatie. Voor de korte termijn zijn incidentele maatregelen nodig om daarmee te voorkomen dat de organisatie door de zogenoemde “ondergrens” zakt. Op basis hiervan wordt de gemeenteraad voorgesteld om een bedrag van € 173.000 beschikbaar te stellen teneinde alle taken te kunnen (blijven) uitvoeren.
15. Voorbereidingsbudget binnensportvoorziening Wesepe
BESLUIT:
- Kennis te nemen van het memo van de werkgroep van SC Wesepe opgesteld op 19 mei 2025 als richtinggevend voor de verdere uitwerking van het plan.
- De raad voor te stellen:
a. een voorbereidingsbudget van €50.000 beschikbaar te stellen voor het uitwerken van het plan voor een binnensportvoorziening in Wesepe.
b. dit budget te dekken uit de reserve nader te bestemmen middelen.
SAMENVATTING
In januari 2022 heeft de raad besloten het Voorzieningenhart Wesepe op de raadsagenda van 2022-2026 te zetten en hierover in 2025 een besluit te nemen. Sindsdien hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die aanleiding geven om de planvorming rondom het voorzieningenhart te herzien. In gesprekken met lokale partners is naar voren gekomen dat de meeste voorzieningen toekomstbestendig zijn, met uitzondering van gymzaal De Nieuwe Coers. Er is een duidelijke wens ontstaan om te komen tot een volwaardige binnensportvoorziening. De betrokken portefeuillehouders hebben SC Wesepe gevraagd om hun wensen hiervoor uit te werken. Een werkgroep van SC Wesepe heeft inmiddels een eerste plan uitgewerkt. Voor de verdere uitwerking is een voorbereidingsbudget van €50.000 nodig, waarmee een Programma van Wensen en Eisen (PvE), een exploitatiemodel en een financiële onderbouwing kan worden opgesteld. Deze vormen de basis voor besluitvorming in de kadernota 2027-2029.
16. Raadsvragen PvdA Kozakkenveer
BESLUIT:
- In te stemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen van de PvdA-fractie over het Kozakkenveer (volgnummer 125) en deze ter informatie te delen met de gemeenteraad.
SAMENVATTING
De PvdA-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de toekomst en betekenis van het Kozakkenveer. Deze gaan onder meer over het recreatief-toeristisch belang, de contacten met Rijkswaterstaat en de financiële situatie van de stichting. Dit voorstel betreft de vaststelling en verzending van de beantwoording aan de raad.
Titel | Type | Grootte | Download |
---|---|---|---|
Beslissing op bezwaar tegen de omgevingsvergunning van 27 maart 2025, voor het verleggen van de gasleiding aan Rijksstraatweg (nabij nummer) 20, Olst | ![]() |
42,4 KB | Download |
Personeelsmonitor 2024 | ![]() |
36,0 KB | Download |
Vaststellen ‘Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026’ | ![]() |
43,7 KB | Download |
Het realiseren van een vrijstaande woning met bijgebouw aan de Kletterstraat op de locatie naast nummer 7 te Olst in het kader van de KGO-regeling | ![]() |
48,9 KB | Download |
Vaststellingsovereenkomst planschade met betrekking tot het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H, nummer 2155 vanwege het bestemmingsplan “Boskamp, Dahliastraat 25” in Olst | ![]() |
44,1 KB | Download |
Wijziging capstoneregister DOWR | ![]() |
34,6 KB | Download |
Algemeen aanwijzingsbesluit toezichthouders | ![]() |
37,0 KB | Download |
Onderhoud en beheer gemeentelijke abri's - | ![]() |
37,1 KB | Download |
Toekomstbestendige directie | ![]() |
38,8 KB | Download |
Benoeming centraal stembureau inclusief leden en plaatsvervangende leden | ![]() |
43,3 KB | Download |
Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand - | ![]() |
34,4 KB | Download |
Ontwikkelingen Bedrijfsvoering | ![]() |
33,3 KB | Download |
Voorbereidingsbudget binnensportvoorziening | ![]() |
50,6 KB | Download |
Raadsvragen PvdA Kozakkenveer | ![]() |
38,9 KB | Download |