B&W besluiten 01-07-2025

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 
  • mevrouw J. Compagner, wethouder

Afwezig

  • de heer L. Rakhorst, bestuursadviseur 

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 24 juni 2025

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

INGEKOMEN:

3. Wijzigen werkprocessen Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur 

BESLUIT 

  1. In te stemmen met de wijzigingen in de werkprocessen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur.
  2. Roxit opdracht te geven voor implementatie en uitvoering van de werkprocessen MOOR Meldingen & Vergunningen en MOOR Facturatie-Ondersteuning.
  3. In de legesverordening 2026 onder artikel 1.31 een extra punt op te nemen voor het invorderen van leges voor het in behandeling nemen van Meldingen.
  4. Kennis te nemen van de incidentele kosten van € 7.616 in 2025 en deze te verantwoorden bij de 2de Berap.
  5. Kennis te nemen van de extra inkomsten door invordering van degeneratiekosten van ongeveer
    € 40.000 en deze te verantwoorden bij de 2e Berap.
  6. De structurele kosten van € 7.140 en de inkomsten van leges en degeneratiekosten van ongeveer € 55.000 te verwerken in de begroting 2026 e.v..

SAMENVATTING

Wij willen de werkprocessen rond de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) anders inrichten vanwege aankomende personeelsuitstroom. Het voorstel is om deze processen onder te brengen bij Roxit via het MOOR-systeem voor meldingen & vergunningen en facturatie-ondersteuning. Dit maakt het mogelijk om op een efficiëntere wijze leges te heffen en degeneratievergoedingen te innen, wat leidt tot hogere inkomsten. Voor 2025 is een incidenteel budget nodig voor implementatie en abonnementskosten en vanaf 2026 een structureel budget voor abonnementskosten. Er zijn geen risico’s voor personeel of archivering. Het nieuwe werkproces start op 1 oktober 2025. De legesheffing start vanaf 1 januari 2026.

4. Adviesnota Dienstverleningsovereenkomst Zorg & Veiligheidshuis IJsselland 

BESLUIT:

  1. De dienstverleningsovereenkomst met Zorg en Veiligheidshuis IJsselland 2025 – 2035 aan te gaan;
  2. De financiële consequenties over 2025 van dit besluit te verwerken in de 2e berap;
  3. De financiële consequenties van € 6.095 vanaf 2026 structureel te verwerken in de begroting 2026.

SAMENVATTING

Het Zorg en Veiligheidsheidshuis (ZVHIJ) wordt per 1 juli 2025 volledig ondergebracht bij de gemeente Zwolle. Hiervoor is een Dienstverleningsovereenkomst opgesteld waarin afspraken zijn gemaakt over de taken, financiële aspecten en verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. In de dienstverleningsovereenkomst zijn de voorstelbare risico’s gedekt. De dienstverleningsovereenkomst is een overeenkomst tussen de IJssellandse gemeenten en de gemeente Zwolle en is getekend door de burgemeesters van de gemeenten. 

5. Deelname Damshoekweg 1 te Olst aan de LBV+ regeling en de invulling van de volgfuncties 

BESLUIT:

  1. In principe medewerking te verlenen aan het beëindigen van de melkveehouderij ter plaatse van de Damshoekweg 1 in Olst in het kader van de LBV+ regeling en daartoe instemmen met de gevraagde vervolgfuncties. Dit betreft: voortzetting als akkerbouwbedrijf en het bouwen van een nieuwe loods en werktuigenberging; sloop en nieuwbouw van een bedrijfswoning en het handhaven van de mestsilo;

  2. In principe medewerking te verlenen aan het realiseren van een reguliere woning van maximaal 650 m3 op een afstand van minimaal 30 meter van het agrarische bedrijf. Voorwaarde is dat hiervoor 900 m2 aan landschapsontsierende bebouwing  gesloopt worden als te leveren KGO- inspanning;

  3. Ten behoeve van de bovengenoemde transformatie gelden de navolgende randvoorwaarden:

     a. Sloop van de dierenverblijven conform de voorwaarden van de LBV+ regeling; 
     b. Sloop en nieuwbouw van de bedrijfswoning;
     c. Het handhaven van de mestsilo ten behoeve van het akkerbouwbedrijf;
     d. Het intrekken van de milieuvergunning en de Natuurvergunning voor de melkveehouderij;
     e. Voor de nieuwe activiteiten geldt op basis van de LBV+ regeling dat de stikstofdepositie berekend dient te worden en hier sprake is van een maximum van 15% ten opzichte van de referentiesituatie; 
     f. Uitvoering van het nieuwe plan inclusief de landschappelijke inpassing conform het erfinrichtingsplan (bijlage 2);
     g. Het verkleinen van het agrarische bouwvlak voor zover nodig voor de bedrijfsvoering; 
     h. De reguliere woning heeft een afstand van minimaal 30 meter ten opzichte van het agrarische bedrijf en mag maximaal 650 m3 zijn. De KGO-inspanning betreft het slopen van 900 m2 aan landschapsontsierende bebouwing gekoppeld aan de locaties Boerhaarseweg 6 te Wijhe en de Woolsdijk 9 in Wesepe;
    i. Bovengenoemde bebouwing aan de Woolsdijk 9 in Wesepe dient eerst gesloopt te worden alvorens de vergunning voor de bouw van de reguliere woning verleend kan worden; 
    j. Initiatiefnemer toont met onderzoeken aan dat er sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties;
    k. Initiatiefnemer heeft voorafgaand aan de aanvraag voor een omgevingsvergunning contact met de omgeving en deelt de bevindingen in de desbetreffende aanvraag;
    l. Het afsluiten van een anterieure overeenkomst waarin de regels inzake deelname aan de LBV+ regeling zijn opgenomen;
    m. De randvoorwaarden van de LBV+ regeling, voor zover relevant, opnemen in de omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) en de anterieure overeenkomst;

  4. Voor deze ontwikkeling in overleg met de initiatiefnemer de benodigde procedure omgevingsvergunning voor een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) afstemmen. Er kan pas met de procedure gestart worden, nadat de anterieure overeenkomst is gesloten met de initiatiefnemer;

  5. De gemeente zal zo spoedig als dat mogelijk is bovenstaande vergunningen opnemen in het nieuwe Omgevingsplan;

  6. In het nieuwe Omgevingsplan op termijn de functieaanduiding intensieve veehouderij wordt doorgehaald en het bouwvlak van het agrarisch bedrijf wordt aangepast en verkleind ten behoeve van het akkerbouwbedrijf.

  7. In het nieuwe Omgevingsplan een nieuw bouwvlak opnemen voor de reguliere woning. 

     

SAMENVATTING

Initiatiefnemer van de Damshoekweg 1 in Olst heeft een positieve beschikking ontvangen van de RVO om gebruik te kunnen maken van de LBV+ regeling. Via deze regeling wordt via de beëindiging van de melkveehouderij binnen onze gemeente een bijdrage geleverd aan de landelijke opgave om te komen tot een reductie van de uitstoot van stikstof. Ter plaatse wenst de initiatiefnemer zijn melkveehouderij te beëindigen en zijn agrarische bedrijf voort te zetten als akkerbouwbedrijf. Na sloop van de dierenverblijven zal er een nieuwe akkerbouwloods gerealiseerd worden, herbouw van de werktuigenberging en sloop en vervangende nieuwbouw van de bedrijfswoning. De aanwezige mestsilo blijft gehandhaafd ten behoeve van het akkerbouwbedrijf. Daarnaast zal er, in ruil voor een KGO-inspanning een nieuwe reguliere woning gerealiseerd worden buiten het agrarische bedrijfsperceel op een afstand van minimaal 30 meter. 

Het college van B&W besluit onder voorwaarden in principe medewerking te verlenen aan een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit om de gewenste ontwikkeling planologisch mogelijk te maken. In een later stadium zal de desbetreffende ontwikkeling via een wijziging van het Omgevingsplan verankerd worden.

 

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Wijzigen werkprocessen Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur  pdf 54,2 KB Download
Adviesnota Dienstverleningsovereenkomst Zorg & Veiligheidshuis IJsselland  pdf 65,9 KB Download
Deelname Damshoekweg 1 te Olst aan de LBV+ regeling en de invulling van de volgfuncties  pdf 131,9 KB Download

Reageren

Om reacties te kunnen plaatsen dient u ingelogd te zijn.

Deel dit
Mail
Bellen