B&W besluiten 25-02-2025
Aanwezig
- mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
- de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
- mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
- mevrouw M.G.M. Engels, bestuursadviseur
Afwezig
-
Agenda
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 11 februari 2025
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
INGEKOMEN:
Ter bespreking:
- Stukken AB VRIJ 12 februari 2025 – Voor kennisgeving aan te nemen.
- Laatste info overleg GPBOW-college 25 februari 2025 – Voor kennisgeving aan te nemen.
3. Schriftelijke vragen Gemeentebelangen - verkeersveiligheidsmaatregelen De Omloop Wijhe
BESLUIT:
- In te stemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen van Gemeentebelangen.
SAMENVATTING
Op 29 januari 2025 ontving het college van de heer H. Scheffer van de fractie Gemeentebelangen schriftelijke vragen over het besluit van 14 januari 2025 om de geluid reducerende deklaag te vervangen en snelheid beperkende maatregelen te nemen op De Omloop in Wijhe. Gemeentebelangen steunt het besluit, maar heeft vragen over het effect op de Raalterweg na het nemen van de maatregelen op De Omloop. In de beantwoording geeft het college antwoord op deze vragen.
4. Vergadering Algemeen bestuur OD IJsselland 27 februari 2025
BESLUIT:
- In te stemmen met de advisering als verwoord in de geannoteerde agenda van het Algemeen Bestuur Omgevingsdienst IJsselland van 27 februari 2025.
SAMENVATTING
Op 27 februari 2025 is de volgende vergadering gepland van het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst IJsselland.
Kortheidshalve verwijzen wij u voor de inhoudelijke adviezen naar de geannoteerde agenda.
5. Annotatie GGD AB 26 februari 2025
BESLUIT:
In te stemmen met het volgende advies voor de behandeling van de kaderbrief 2026:
- De GGD kritisch te bevragen op het ontbreken van ombuigingsmaatregelen t.a.v. efficiëntie op de wettelijke taken, het primair proces en bedrijfsvoering.
- In het AB een duidelijke opdracht te formuleren die gehoor geeft aan de opdracht in de brief van de gemeenteraden:
- De GGD opdracht geven om scenario’s en effecten voor ombuigingsmaatregelen in beeld te brengen. Deze scenario’s in beeld te brengen in de programmabegroting 2026.
- Hierbij specifieke aandacht te geven aan maatregelen ten aanzien van de uitvoering van de wettelijke taken
- Aansluiten bij het proces en de agenda ten aanzien van de ‘Rapportage analyse takenpakket en financiële stromen’ en deze maatregelen integraal te bespreken met de Koers van de JGZ (juli 2025), waarbij een keus kan worden gemaakt over de basisproducten en aanvullende producten.
- Hierover jaarlijks in gesprek te gaan, zodat duidelijke kaders kunnen worden meegegeven voor de uitvoering van de taken en de begroting van de GGD. - Onder voorwaarde van een heldere opdracht aan de GGD instemmen met de kaderbrief 2026.
SAMENVATTING
Op 26 februari vindt een vergadering plaats van het Algemeen Bestuur van de GGD IJsselland. Op de agenda staat ter vaststelling de kaderbrief 2026 van GGD IJsselland. De kaderbrief heeft een relatie met de Rapportage taken en financiële stromen die ter informatie op de agenda staat.