B&W besluiten 02-12-2025

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder
  • de heer H. Engberink, wethouder
  • mevrouw M. Engels, bestuursadviseur.

Afwezig

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 18 november 2025

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

3. Verplaatsing actualisatie van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: APV) van Olst-Wijhe en toezegging raadsvergadering van 25 november 2024 over honden(overlast) op speelvelden en/of speelplaatsen

BESLUIT 

  1. In te stemmen met de verplaatsing van een brede actualisatie van de APV tot na publicatie van het nieuwe APV-Model door de VNG;
  2. De gemeenteraad via bijgevoegde raadsinformatiebrief  informeren over dit besluit;
  3. Vast te leggen dat met deze nota uitvoering is gegeven aan de toezegging uit de raadsvergadering van 25 november 2024 inzake overlast van honden(uitwerpselen) op speelvelden en speelplaatsen.

SAMENVATTING

De VNG publiceert naar verwachting eind 2026 een ingrijpend vernieuwde Model-APV, die aansluit op de Omgevingswet, het omgevingsplan en geactualiseerde kwaliteitsstandaarden voor modelverordeningen. Geadviseerd wordt om in 2025 geen integrale herziening van de APV door te voeren, maar te wachten op deze nieuwe modelversie. Zo wordt aangesloten bij landelijke kaders en kwaliteitsstandaarden.

Tussentijdse aanpassingen op onderdelen blijven uiteraard mogelijk, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe wetgeving of lokale uitdagingen. Deze worden afzonderlijk aan college en raad voorgelegd.

Daarnaast wordt met deze nota invulling gegeven aan een toezegging van de burgemeester uit de raadsvergadering van 25 november 2024, waarin werd gevraagd om nader onderzoek naar honden(overlast) op speelvelden en/of speelplaatsen. Uit onderzoek blijkt dat de huidige regelgeving toereikend is en dat er op basis van het aantal meldingen en uitgevoerde controles geen aanleiding is tot aanpassing van de APV. Wel wordt benadrukt dat effectieve handhaving alleen mogelijk is bij voldoende meldingen vanuit de samenleving.

4. Rotonde Omloop ten behoeve van Wengelerhoek en het Kindcentrum

BESLUIT 

  1. Kennis te nemen van het concept inrichtingsplan voor de rotonde Wengelerhoek en Kindcentrum Wijhe.
  2. In te stemmen met het verkeerskundig advies van Bonotraffics waarin een rotonde met fietsers in de voorrang als meest passende oplossing wordt geadviseerd.
  3. In te stemmen met het plan van aanpak voor de realisatiefase van de rotonde.
  4. De raad voor te stellen een incidenteel krediet van € 1.055.047 beschikbaar te stellen met een verwachte bijdrage van derden van € 295.200 op basis van het financieel overzicht aanvraag krediet bijlage 5 [VERTROUWELIJK] en dit te verwerken met een begrotingswijziging in 2025.
  5. Aan de raad ter besluitvorming voor te leggen de bijbehorende kapitaalslasten van jaarlijks € 34.193 (rente en afschrijving) ten laste te brengen van het begrotingssaldo vanaf het jaar 2028 via dezelfde begrotingswijzing als genoemd onder adviespunt 5.
  6. Te besluiten om, gelet op artikel 87 Gemeentewet en artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo), ten aanzien van de inhoud van bijlage 5 vertrouwelijkheid op te leggen.

SAMENVATTING

Het college heeft kennisgenomen van het concept inrichtingsplan voor de rotonde Wengelerhoek en heeft ingestemd met het verkeerskundig advies, waarin een rotonde met fietsers in de voorrang als meest passende oplossing is geadviseerd. De rotonde vervult een cruciale rol in de veilige en toekomstbestendige ontsluiting van zowel de nieuwe woonwijk Wengelerhoek als het beoogde Kindcentrum, en draagt bij aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en sociale veiligheid in het gebied. Op basis van gemaakte afspraken in relatie tot de woningbouw ontwikkeling en gezien het publieke belang en de ruimtelijke samenhang heeft de gemeente besloten de realisatie zelf ter hand te nemen. Het college heeft ingestemd met het plan van aanpak voor de realisatiefase, de projectleider gemandateerd om binnen de gestelde kaders besluiten te neme en besloten de raad voor te stellen een incidenteel krediet van netto €759.847,- beschikbaar te stellen, waarbij de kapitaallasten ten laste van het begrotingssaldo komen, voor de gemeentelijke bijdrage aan de uitvoering. Zoals we ook gedaan hebben bij Wijhe Noord, zullen we pogingen doen om rijks- of provinciale subsidie te krijgen op onze investering.

5. Afdoen motie 'Groen is Olst-Wijhe'

BESLUIT 

  1. De raadsbrief met het onderwerp ‘Afdoening motie Groen is Olst-Wijhe’, te verzenden naar de gemeenteraad.

SAMENVATTING

Tijdens de raadsvergadering van 1 juli 2024 is de motie ‘Groen is Olst-Wijhe’ door de raad aangenomen.  
Hierin worden een aantal constateringen en overwegingen gedaan ten aanzien van het gebruik van glyfosaat in relatie tot het negatieve effect op de volksgezondheid. Het college wordt expliciet gevraagd om een beroep te doen op de agrarische ondernemers en toeleveranciers binnen onze gemeente om dit middel niet meer te gebruiken en te wijzen op meer milieuvriendelijke alternatieven, waarbij gebruik wordt gemaakt van de inzet van erfcoaches. 
De afgelopen anderhalf jaar is er op verschillende manieren aandacht gegeven voor de oproep in de motie. Er is contact gelegd met agrarische belangenorganisaties, grootgrondeigenaren in de gemeente en natuurbeherende organisaties. Ook is er over dit onderwerp gesproken op de agrarische bijeenkomst die we als gemeente organiseerden én is er onderzoek gedaan naar het gebruik en de mogelijkheden van het beperkten hiervan van gewasbeschermingsmiddelen in onze gemeente, waaronder glyfosaat valt. 
Uit dit onderzoek blijkt dat wij als gemeente niet het bevoegd gezag zijn als het gaat over wet- en regelgeving over dit onderwerp. Dit ligt bij het Rijk. Wel hebben we als gemeente de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een gezonde en veilige fysieke leefomgeving voor onze inwoners. Hoe we dit in onze gemeente vorm geven in relatie tot gewasbeschermingsmiddelen, zal worden uitgewerkt in een omgevingsprogramma (onder de omgevingsvisie) en vervolgens worden vastgelegd in het omgevingsplan. Het opstellen van het deel van het omgevingsplan voor het buitengebied, waar dit onderwerp onder valt, staat gepland na het opstellen van de delen voor de kernen. Dit kan dus nog enkele jaren in beslag nemen.

6. Actualisatie Privacybeleidskader

BESLUIT 

  1. Het Privacybeleidskader en het FG-statuut vast te stellen;
  2. De gemeenteraad op de hoogte te stellen van het Privacybeleidskader en het FG-statuut middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

SAMENVATTING

Met de vaststelling van dit Privacybeleidskader hernieuwt het gemeentebestuur de opdracht tot behoorlijke en zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens. Het doel van het Privacybeleidskader is de vaststelling van rollen en verantwoordelijkheden voor behoorlijk bestuur met data, waarbij de mens centraal staat (mensgerichte digitalisering).

De gemeente Olst-Wijhe is een organisatie waaraan onze inwoners met recht informatie over zichzelf kunnen toevertrouwen. We helpen waar dat nodig is, dragen zorg voor leefbaarheid en veiligheid, behartigen hun belangen in onze taakuitoefening en staan op een passende manier met hen in verbinding. Met dit beleidskader waarborgen wij de bescherming van personen over wie de gemeente gegevens verwerkt of laat verwerken (bescherming van rechten en vrijheden). Tegelijk verzekeren wij op deze manier de beschikbaarheid, kwaliteit en doorstroming van informatie waar dat nodig is. We benutten de mogelijkheden van digitalisering, maar onderkennen ook de keerzijden ervan.

Het FG-statuut is een aparte bijlage bij het Privacybeleidskader. Hierin worden de taak en positie van de functionaris gegevensbescherming (FG) beschreven. Dit waarborgt dat er geen belangenconflict kan bestaan tussen uitvoering van het AVG-beleid van de organisatie en het toezicht hierop door de FG.

7. Voorstel over het verlenen van een omgevingsvergunning voor het splitsen van een woning, het bouwen van een kapschuur en het toestaan van recreatie op het perceel Het Anem 18 in Wijhe en het realiseren van een woning in een bestaande schuur op het perceel Rietbergweg 12 in Wijhe

BESLUIT 

  1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning met zaaknummer 1773ESUITE8122024 voor het herontwikkelen van het perceel Het Anem 18 in Wijhe en het realiseren van een woning op het perceel Rietbergweg 12 in Wijhe door een omgevingsvergunning af te geven;
  2. Voor de te splitsen woning aan Het Anem 18 een hogere grenswaarde in het kader van de Wet geluidhinder vast te stellen;
  3. Het vaststellen van huisnummers conform de bijlagen ‘Situatietekening Het Anem 18 en 18a’ en ‘Situatietekening Rietbergweg 12 en 14’;

SAMENVATTING

Op 29 december 2023 is een aanvraag omgevingsvergunning voor de herontwikkeling en functieverandering van het perceel Het Anem 18 en het bouwen van een woning naast de Rietbergweg 12 in Wijhe ingediend. De ontwerp-vergunning heeft van 15 september tot en met 27 oktober 2025 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Hierdoor kan de definitieve omgevingsvergunning ongewijzigd worden verleend.

8. Stimuleringsregeling klimaatadaptatie

BESLUIT 

  1. Vast te stellen de Stimuleringsregeling klimaatadaptatie Olst-Wijhe 2026, per 1 januari 2026, voor de duur van het uitvoeringsprogramma RIVUS (tot 2028);
  2. In te trekken de Stimuleringsregeling klimaatadaptatie Gemeente Olst-Wijhe 2025 – 2028 per 31 december 2025;
  3. Het incidentele budget en dekking vanuit RIVUS ter hoogte van 90.000 euro voor de uitvoering van de subsidieregeling voor te leggen in de eerste BERAP 2026.
  4. Het incidentele budget en dekking vanuit RIVUS ter hoogte van 90.000 euro voor de uitvoering van de subsidieregeling voor de jaren 2027 en 2028 voor te leggen tijdens de begroting 2027 en meerjarenraming 2028-2030. 

SAMENVATTING

Als onderdeel van het uitvoeringsprogramma van RIVUS wordt het college gevraagd om de subsidieregeling ‘Klimaatadaptieve maatregelen Olst-Wijhe 2026 vast te stellen, ook wel de ‘klimaatsubsidie’ genoemd. De voorliggende subsidieregeling is een verbeterde versie van de huidige. Op basis van de ervaringen van de afgelopen maanden zijn er tekstuele aanpassingen doorgevoerd, zoals verduidelijkingen in de begripsbepalingen. Daarmee sluit de regeling juridisch beter aan bij de praktijk en wordt de toepassing voor de doelgroep en de uitvoeringsorganisatie duidelijker.

Het doel en de maatregelen blijven ongewijzigd. Met de klimaatsubsidie stimuleren we klimaatadaptieve maatregelen zoals het afkoppelen van regenwater, het ontstenen en vergroenen van tuinen en het aanleggen van infiltratievoorzieningen.

Daarnaast vervult Olst-Wijhe de rol van uitvoeringsorganisatie binnen RIVUS gedurende de looptijd van het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie RIVUS (2021–2028). De kosten hiervoor worden gedekt vanuit RIVUS (eigen bijdragen van gemeenten en reserves). Dit sluit aan bij de ambitie om een netwerkgemeente te zijn en versterkt het imago van Olst-Wijhe als gelijkwaardige en interessante partner.

9. Voorstel over advies uitbrengen inzake de (ver)nieuwbouwplannen van Jansen Wijhe aan de Lierderholthuisweg 15 in Wijhe

BESLUIT 

  1. In te stemmen met bijgevoegde adviesbrief aan de Omgevingsdienst IJsselland inzake de (ver)nieuwbouwplannen van Jansen Wijhe aan de Lierderholthuisweg 15 in Wijhe.

SAMENVATTING

De plannen voor de (ver)nieuwbouw van het bedrijf Jansen Wijhe zijn, na een adviesvraag vanuit de Omgevingsdienst, beoordeeld. Hieruit volgt dat wij akkoord kunnen gaan met de plannen die zijn ingediend. Hierin wordt gedeeltelijk afgeweken van een aanvankelijk gedane principetoezegging. Deze afwijking betreft het uitvoeren van het dak van de werkplaats als een plat dak, ten overstaande van een kap.

10. Principebesluit woningbouw op Mijnpleinschool Wijhe, locatie Molenstraat 31 te Wijhe

BESLUIT 

  1. In principe medewerking te verlenen aan het plan van SallandWonen voor de bouw van circa 44 appartementen op de Mijnpleinschool Wijhe, locatie Molenstraat nadat de school is verhuisd naar het kindcentrum Wijhe. Dit onder voorwaarden dat:
    • SallandWonen en de gemeente overeenstemming bereiken over de verkoopprijs;
    • Het inrichtingsplan nader wordt uitgewerkt en akkoord wordt bevonden door de gemeente;
    • Het participatieproces door SallandWonen wordt doorlopen en hiervan een verslag aan wordt geleverd;
    • SallandWonen nader onderbouwt dat aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties wordt voldaan.
  2. Een aanvraag omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor dit perceel in procedure te brengen. Dit onder de voorwaarde dat er niet eerder wordt gestart met de planologische procedure totdat een anterieure overeenkomst is gesloten met de initiatiefnemer.
  3. De burgemeester te verzoeken om volmacht te verlenen aan wethouder M.Blind tot ondertekening van de koop- en anterieure overeenkomst voor de bouw van appartementen op de Mijnpleinschool Wijhe, locatie Molenstraat namens de gemeente Olst-Wijhe, teneinde een doelmatige en rechtmatige uitvoering van het ruimtelijk ontwikkelproces te waarborgen.

SAMENVATTING

De Mijnpleinschool Wijhe, locatie Molenstraat (voormalige Matzerschool) komt in 2027 leeg te staan door verhuizing naar het kindcentrum Wijhe. SallandWonen diende een principeverzoek in voor de realisatie van circa 44 levensloopbestendige sociale huurappartementen op deze locatie, passend binnen de gemeentelijke woonvisie en prestatieafspraken met SallandWonen. Het college van B&W heeft besloten om met een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit de herontwikkeling onder voorwaarden mogelijk te maken.

11. Vaststellen “Uitgifteprotocol bedrijventerreinen gemeente Olst-Wijhe 2025”

BESLUIT 

  1. Het “Uitgifteprotocol bedrijventerreinen gemeente Olst-Wijhe 2025” vast te stellen.

SAMENVATTING

Het voorliggende “Uitgifteprotocol bedrijventerreinen gemeente Olst-Wijhe 2025” geeft een duidelijke, transparante en eenduidige procedure voor de uitgifte van bedrijfskavels. Dit protocol vormt een uitwerking van het document “Uitgifte bedrijventerreinen gemeente Olst-Wijhe” waarin al was opgenomen dat nadere concretisering van het verkoopproces zou worden uitgewerkt in een aanvullend protocol.

Samen met de “Algemene verkoopvoorwaarden onroerende zaken gemeente Olst-Wijhe 2025”, de “Leidraad Regels betaalbare woningbouw” en het “Lotingsreglement particuliere bouwkavels woningbouw gemeente Olst-Wijhe 2025” vormt dit protocol een actueel, integraal en samenhangend kader voor de uitgifte van gemeentelijke gronden.

12. Lotingsreglement particuliere bouwkavels woningbouw gemeente Olst-Wijhe 2025”

BESLUIT 

  1. Het “Lotingsreglement particuliere bouwkavels woningbouw gemeente Olst-Wijhe 2025” vast te stellen;
  2. De gemeenteraad via bijgevoegde raadsinformatiebrief  informeren over dit besluitHet “Lotingsreglement bouwkavels 2011 gemeente Olst-Wijhe” in te trekken;
  3. Het “Reglement uitgifte bouwkavels via de Kavelwinkel 2014 gemeente Olst-Wijhe” in te trekken.

SAMENVATTING

Het op 1 november 2011 in werking getreden “Lotingsreglement bouwkavels 2011 gemeente Olst-Wijhe” en het op 1 februari 2014 in werking getreden “Reglement uitgifte bouwkavels via de Kavelwinkel 2014” zijn verouderd en sluiten niet meer aan op de actuele wet- en regelgeving en de huidige gemeentelijke werkwijze. Het nieuwe “Lotingsreglement particuliere bouwkavels woningbouw gemeente Olst-Wijhe 2025” biedt een transparante, duidelijke en juridisch zorgvuldige procedure wanneer er meer gegadigden zijn dan beschikbare kavels. 

Samen met de reeds vastgestelde “Algemene verkoopvoorwaarden onroerende zaken gemeente Olst-Wijhe 2025”, de “Leidraad Regels betaalbare woningbouw” en het “Uitgifteprotocol bedrijventerreinen gemeente Olst-Wijhe 2025” vormt dit reglement een compleet en actueel kader voor de uitgifte van gemeentelijke gronden.

13. Vaststellingsovereenkomst planschade met betrekking tot het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H, nummers 2288 en 3751, naar aanleiding van het bestemmingsplan “Boskamp, Dahliastraat 25” in Olst

BESLUIT 

  1. In afwijking van het uitgebrachte advies van SAOZ in dit geval de waardevermindering te middelen met de waardevermindering in lijn met de inhoudelijke reactie van LandRaad Advies, Taxatie en Bemiddeling op het advies van SAOZ met betrekking tot het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H en nummer 2155 (kenmerk 20240037);
  2. In afwijking van het uitgebrachte advies van SAOZ in dit geval gelet op de specifieke feiten en omstandigheden geen aftrek vanwege het normaal maatschappelijk risico toe te passen;
  3. In te stemmen met de vaststellingsovereenkomst planschade met betrekking tot het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H, nummers 2288 en 3751;
  4. Een vergoeding voor de geleden planschade toe te kennen van € 6.141,25,-.

SAMENVATTING

Voor de herontwikkeling van de basisschool De Klimboom in Boskamp is het bestemmingsplan “Boskamp, Dahliastraat 25” vastgesteld. Naar aanleiding van het bestemmingsplan besluit het college van burgemeester en wethouders om in te stemmen met de vaststellingsovereenkomst (vooruitgeschoven) planschade met betrekking tot het agrarische perceel (gedeeltelijk), gemeente Olst, sectie H, nummers 2288 en 3751 om een vergoeding voor de geleden planschade toe te kennen van € 6.141,25.

14. Voorstel tot het aangaan van een anterieure overeenkomst voor de realisatie van het nieuwbouwproject Wengelerhoek fase 1

BESLUIT 

  1. De in het plangebied gelegen gemeentelijke gronden (5.832 m²) welke benodigd zijn voor de ontwikkeling Wengelerhoek fase 1 te verkopen aan Rotij Grondvast B.V.
  2. In te stemmen met het ondertekenen van een anterieure overeenkomst (bijlage 1, VERTROUWELIJK) met Rotij Grondvast B.V. (RoTij) waarin de afspraken zijn opgenomen over de ontwikkeling van 185 woningen binnen het projectgebied Wengelerhoek fase 1 inclusief de overeengekomen afwijkingen ten opzichte van de Algemene Bepalingen;
  3. In te stemmen met het concept stedenbouwkundig plan (bijlage 2), onder de voorwaarde dat de opmerkingen zoals verwoord in de memo “Verzoek tot aanpassingen” (bijlage 3) in het vervolgtraject worden verwerkt en de wijzigingen akkoord zijn bevonden door de gemeente Olst-Wijhe;
  4. De burgemeester te verzoeken om volmacht te verlenen aan wethouder M. Blind tot ondertekening van de koop- en anterieure overeenkomst inzake Wengelerhoek fase 1 namens de gemeente Olst-Wijhe, teneinde een doelmatige en rechtmatige uitvoering van het ruimtelijk ontwikkelproces te waarborgen.
  5. In te stemmen met het in procedure brengen van een ontwerp-omgevingsplan voor Wengelerhoek fase 1 om de ontwikkeling van 185 woningen mogelijk te maken.
  6. De Raad te informeren over de bovengenoemde punten 1,2, 3 en 4 via de raadsnieuwsbrief;
  7. Te besluiten om, gelet op artikel 87 Gemeentewet en artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo), ten aanzien van de inhoud van bijlage 1en 4 vertrouwelijkheid op te leggen.

SAMENVATTING

De woningbehoefte in Olst-Wijhe is aanzienlijk. In het kader van het programma Focus op Wonen heeft de gemeenteraad in 2021 besloten tot de realisatie van 1.000 tot 1.200 woningen vóór 2032. Eén van de aangewezen nieuwbouwlocaties is Wengelerhoek, aan de zuidzijde van Wijhe. Fase 1 van dit gebied wordt ontwikkeld door RoTij Grondvast B.V. uit Rijssen (onder voorwaarden voor eigen rekening en risico). Het college heeft op 13 mei 2025 ingestemd met de intentiebrief waarin de afspraken met de ontwikkelaar zijn vastgelegd. 

Na een positieve haalbaarheidstoets is, ook weer onder voorwaarden, met RoTij overeenstemming bereikt over het stedenbouwkundig plan voor de bouw van maximaal 135 woningen. Dit plan is in lijn met de Woonvisie en gaat uit van nieuwbouw voor een brede doelgroep. De overige 50 woningen zijn de tijdelijk vergunde (flex)woningen die al in het gebied staan. RoTij neemt deze woningen mee in de procedure, om ze een permanente bestemming te geven in het omgevingsplan. 
Met het sluiten van de anterieure overeenkomst wordt RoTij Grondvast B.V. in staat gesteld om de ontwikkeling van de nieuwbouw -onder voorwaarden- in procedure te brengen, zodat het omgevingsplan kan worden aangepast. 

Tevens zal er door de gemeentegrond in eigendom van de gemeente welke benodigd is voor de ontwikkeling van Wengelerhoek fase 1 verkopen aan RoTij Grondvast B.V.

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
actualisatie-privacybeleidskader  pdf 44,8 KB Download
afdoen-motie-groen-ow  pdf 34,4 KB Download
lotingsreglement-particuliere-bouwkavels  pdf 42,0 KB Download
omgevingsvergunning-splitsen-woning-het-anem-18-wijhe  pdf 302,8 KB Download
planschade-betrekking-tot-agrarische-perceel  pdf 45,6 KB Download
principebesluit-woningbouw-mijnpleinschool-wijhe  pdf 50,9 KB Download
rotonde-omloop-wengelerhoek-kindcentrum  pdf 54,9 KB Download
stimuleringsregeling-klimaatadaptatie  pdf 51,3 KB Download
uitbrengen-inzake-nieuwbouwplannen-jansen-wijhe  pdf 178,4 KB Download
vaststellen-uitgifteprotocol-bedrijventerreinen  pdf 41,3 KB Download
verplaatsing-actualisatie-apv-ow  pdf 42,9 KB Download
voorstel-anterieure-overeenkomst-wengelerhoek  pdf 224,1 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen