B&W besluiten 09-09-2025

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 
  • mevrouw J. Compagner, wethouder
  • de heer L. Rakhorst, bestuursadviseur 

Afwezig

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 2 september 2025

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

INGEKOMEN:

- Ledenbrief K80 - samenstelling en continuïteit Dagelijks Bestuur – Voor kennisgeving
  aan te nemen. 

3. Ter kennisname van de afgegeven vergunningen voor het project dijkversterking Zwolle–Olst  

BESLUIT 

  1. Kennis te nemen van de verleende vergunningen in het kader van de dijkversterking Zwolle–Olst.
  2. De gemeenteraad via bijgevoegde raadsnieuwsbrief op de hoogte te stellen.

SAMENVATTING

In het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) wordt de dijk tussen Zwolle en Olst versterkt. Voor de uitvoering van dit project zijn diverse vergunningen afgegeven door de betrokken bevoegde gezagen. Dit collegevoorstel dient ter kennisgeving van de verleende vergunningen, die betrekking hebben op werkzaamheden binnen de grenzen van onze gemeente.

4. Reconstructie deklagen Boxbergerweg 

BESLUIT:

  1. In te stemmen met de voorbereiding en uitvoering van de reconstructie deklagen Boxbergerweg;
  2. Aan de raad ter besluitvorming voor te leggen een krediet beschikbaar te stellen van € 583.664,- voor de reconstructie deklagen Boxbergerweg. De bijbehorende kapitaalslasten ten laste te brengen van de in de begroting beschikbare middelen van het MJIP
  3. De financiële consequenties te verwerken in de begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2030
  4. De projectleider en ambtelijk opdrachtgever te mandateren voor alle besluiten binnen de kaders zoals aangegeven in het projectstartdocument.

SAMENVATTING

De asfaltconstructie van de Boxbergerweg is na vele jaren intensief gebruik op. Gelet op de belangrijke en intensief bereden status van deze weg is een reconstructie noodzakelijk en is derhalve ook opgenomen in het vastgestelde Meer Jaren Investerings Programma (MJIP 2025-2029) voor uitvoering in 2026. Door het aanbrengen van een nieuwe deklaag en het verbeteren van de afwatering en aansluitingen kan het huidige verkeer voor de komende decennia weer gebruik blijven maken van deze weg. Via de begroting zijn de kapitaallasten voor het benodigde budget voor uitvoering van de in het MJIP opgenomen projecten gedekt.

5. Heroriëntatie op de burgerpeiling 

BESLUIT:

  1. Instemmen met het niet meer uitvoeren van de burgerpeiling via Waarstaatjegemeente.nl;
  2. De burgerpeiling te vervangen door andere manieren van onderzoek;
  3. De organisatieadviseur vragen om alternatieven van onderzoek methodes te onderzoeken passend bij wensen van de organisatie en het bestuur.

SAMENVATTING

 

6. Intentieovereenkomst overdracht oude eigendomsscholen 

BESLUIT:

  1. Kennis te nemen van het proces van eigendomsoverdracht van 3 oude eigendomsscholen;
  2. De intentieovereenkomst aan te gaan en de burgemeester te verzoeken om deze te ondertekenen;
  3. Vervolgafspraken te maken over daadwerkelijke overdracht van deze 3 scholen;
  4. De Raad te informeren over deze besluiten via de raadsnieuwsbrief.

SAMENVATTING

In Olst en Wijhe komen integrale Kindcentra in beide kernen. De huidige onderwijsfunctie op de huidige locaties van de basisscholen komt te vervallen. Het eigendom van deze gebouwen en onderliggende gronden gaat op basis van de wet min of meer automatisch over naar de gemeente. Vanwege een relatief recente uitspraak van de Hoge Raad geldt dit niet meer voor alle schoolgebouwen, maar moeten voor de zogenaamde “oude eigendomsscholen” afspraken worden gemaakt. In dit geval met de besturen van Mijnplein en de H. Lebuïnusparochie. Een eerste stap die hierin gezet kan worden is een intentieovereenkomst. Die ligt nu aan u voor ter instemming en ondertekening.

7. Vervolgfase Dorpshart Boskamp  

BESLUIT:

  1. Kennis te nemen van het Plan van aanpak Vervolgfase Dorpshart Boskamp als leidraad voor de verdere uitwerking van het project Dorpshart Boskamp.
  2. De raad voor te stellen een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 156.000 voor de uitvoering van het Plan van Aanpak Vervolgfase Dorpshart Boskamp. De kosten voor voorbereiding opnemen in de exploitatie van de grond.
  3. De financiële consequenties te verwerken in de begroting 2025 als begrotingswijziging.    

SAMENVATTING

Voor de Boskamp is de afgelopen tijd hard gewerkt aan een ruimtelijk kader voor het dorpshart, waarin wonen, zorg en ontmoeten samenkomen. Tijdens het kernenbezoek op 20 mei 2025 werd dit kader beoordeeld door de bewoners van de Boskamp. De gemeente Olst-Wijhe wil nu samen met lokale partijen verder met de uitwerking van dit plan. Hiervoor wordt een voorbereidingskrediet van € 156.000 aangevraagd bij de gemeenteraad. Dit bedrag is nodig voor juridische voorbereiding, participatie, onderzoeken en externe inhuur. De vervolgfase richt zich onder andere op het vastleggen van samenwerkingsvormen en toewerken naar realisatie. 

8. Rapportage Gateway Review 

BESLUIT:

  1. Kennis te nemen van de uitkomsten van de Midterm/Gateway Review Regio Zwolle en de negen aanbevelingen (status oranje-groen).
  2. In te stemmen met voortzetting van Olst-Wijhe als netwerkgemeente en gerichte implementatie van aanbevelingen 2, 4, 7, 8 en 9, gericht op:
    - Strategische meerwaarde: zichtbaar maken van lokale meerwaarde via het compacte DNA-document (aanbeveling 2), benutten van schaalvoordelen en toegang tot middelen, en versterken van invloed in bestuurlijke overleggen.
    - Beperken van risico’s bij uittreden: actieve betrokkenheid bij lopende projecten en investeringsmogelijkheden behouden.\
    - Kritisch en actief meedoen: verbeteren van bestuurlijke overleggen (4), verduidelijken van formele rollen in het ruimtelijke domein (7 en 8) en versterken van informatie-uitwisseling (9).
  3. Onze vertegenwoordigers in AB-/portefeuille overleggen worden gevraagd actief bij te dragen aan:
    - Compact DNA-document en herontwerp AB/DB-agenda’s (strategische meerwaarde).
    - Borging van rolzuiverheid Regiobureau en heldere ambtelijke inzet (risicobeperking bij uittreden).
    - Structurele informatie-uitwisseling en kritische procesbewaking (kritisch en actief meedoen).
  4. Niet te kiezen voor uittreden of afschaling in deze fase, gelet op strategische meerwaarde en onduidelijkheid over gevolgen voor lopende dossiers, financiën en organisatie. Herweging volgt bij de start van de volgende programmacyclus.
  5. Raad informeren en betrekken: via raadsinformatiebrief, lokale raadswerkgroep en regionale klankbordgroep. Het Regiobureau informeren over onze inzet en randvoorwaarden.
  6. Implementatiespoor 2025–2026 en KPI-kader: in te stemmen met het implementatiespoor (Planning en uitvoering) en het KPI-kader voor lokale meerwaarde (Bijlage C).

SAMENVATTING

In juni 2025 is door Regio Zwolle een Midterm Review uitgevoerd op de Meerjarige Agenda 2024–2028. Deze review, ook wel Gateway Review genoemd, had als doel om de voortgang en effectiviteit van de regionale samenwerking te evalueren. De uitkomsten van de review zijn overwegend positief en hebben geleid tot negen concrete aanbevelingen die de samenwerking verder kunnen versterken. Voor Olst-Wijhe is deze review van belang omdat onze gemeente voorafgaand aan de review gerichte input heeft geleverd. Olst-Wijhe was en is met name kritisch over de opzet en resultaten van het ruimtelijke spoor die twee jaar geleden aan Regio Zwolle is toegevoegd. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is dit signaal als input voor de midterm review meegegeven. Met dit in het achterhoofd kan het college zich vinden in de aanbevelingen van de onafhankelijke commissie die de midterm review heeft uitgevoerd en steunt het de conclusie dat er ruimte voor verbetering is. Al met al stelt het college voor om de samenwerking met Regio Zwolle voort te zetten en actief bij te dragen aan de implementatie van de aanbevelingen, waarbij Olst-Wijhe een kritische en constructieve rol blijft vervullen.

9. Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1-1-2026 

BESLUIT:

  1. Het college neemt kennis van het initiatief van de Ondernemerskring Olst-Wijhe om de leefbaarheid in de gemeente structureel te versterken via het Leefbaarheidsfonds per 1 januari 2026.
  2. Het college adviseert de raad in te stemmen met:
    - De oprichting van het Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1 januari 2026, vooralsnog voor de periode van vier jaar, dus t/m 31 december 2029.
    - Het aanpassen van de OZB-verordening 2026 voor niet-woningen, te weten €70 per €100.000 WOZ-waarde.
  3. De extra opslag op de OZB-heffing voor niet-woningen in te voeren, waarbij de opbrengst, onder aftrek van perceptiekosten, beschikbaar wordt gesteld aan het Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe.
  4. Na vier jaar de raad te informeren over de evaluatie van het fonds. Daarnaast wordt voorgesteld aan de stichting van het Leefbaarheidsfonds om na twee jaar een midterm review uit te voeren.
  5. De reclamebelasting voor centrumondernemers in zowel Olst als Wijhe naar een uniform tarief van €250 per object per jaar, met ingang van 1 januari 2026.
  6. De extra gemeentelijke belastingen van circa €12.000 voor de gemeentelijke eigendommen in verband met het Leefbaarheidsfonds, voor de periode tot 31 december 2029, ten laste brengen van de algemene middelen.

SAMENVATTING

Het college stelt de raad voor om het Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1 januari 2026 op te richten voor vier jaar, tot en met 31 december 2029. Het fonds wordt betaald via een extra OZB-opslag voor niet-woningen van €70 per €100.000 WOZ-waarde voor eigenaren en gebruikers. Het fonds wordt beheerd door een onafhankelijke stichting. De gemeente blijft faciliterend en draagt de OZB-opbrengst over, zonder inhoudelijke bemoeienis. Kosten voor de uitvoering, zoals perceptiekosten, komen volledig voor rekening van het fonds.

10. Bekostiging en borging Kindcentrum Wijhe 

BESLUIT:

  1. de raad voor te stellen het besluit tot borging van het Kindcentrum Wijhe te nemen conform bijgaand raadsvoorstel;
  2. onder voorbehoud van het raadsbesluit over de borging zoals genoemd onder beslispunt 1 de borging ten behoeve van de financiering door BNG Bank te verlenen en te besluiten: 
    a.Te verklaren kennis te hebben genomen Garantie en Koopverklaring versie 2 d.d. 11-06-2025 met kenmerk MT.250611.03 en het daarin opgenomen model van de akte van borgtocht met referentie E2a1122010 van BNG Bank;
    b.Om onder de in deze akte van borgtocht vermelde voorwaarden onherroepelijk en onvoorwaardelijk borg te staan jegens BNG Bank voor de nakoming van alle verplichtingen van Stichting Gebouwbeheer Kindcentra Olst-Wijhe uit hoofd van de (daarin genoemde) Financieringsovereenkomst, overeenkomstig de modelakte van borgtocht met referentie E2a1122010, een en ander tot een maximum bedrag van € 15.200.000 (te vermeerderen met de pro rata parte aan dit bedrag toe te rekenen boeten, kosten en wettelijke en overeengekomen renten).”
  3. in te stemmen met de splitsing van het kadastraal perceel conform het bericht van voorlopige splitsing van het Kadaster inzake perceel WHE00 E4008 in E4068 en E4069 van 24-06-2025 en bijgaande splitsingstekening van Bureau Bos erfgrenzen Kindcentrum Wijhe met coördinaten van 25-11-2024 en de voorlopige perceelbegrenzing daarmee vast te stellen;
  4. onder voorbehoud van het raadsbesluit over de borging zoals genoemd onder beslispunt 1 in te stemmen met de navolgende akten en overeenkomsten:
    a.garantie- en koopverklaring Kindcentrum Wijhe, versie 2 van 11-06-2025, waarin opgenomen de modelakte van borgtocht van BNG Bank met referentie E2a1122010;
    b.hypotheekakte Kindcentrum Wijhe, versie 27-07-2023;
    c.bekostigingsovereenkomst Kindcentrum Wijhe – Mijnplein, versie2 van 16-06-2025;
    d.bekostigingsovereenkomst Kindcentrum Wijhe – De Mare, versie 2 van 16-06-2025;
    e. brief borgingsbesluit college aan bestuur van Stichting Gebouwbeheer Kindcentra Olst-Wijhe;
  5. onder voorbehoud van het raadsbesluit over de borging zoals genoemd onder beslispunt 1 de akten zoals genoemd onder beslispunt 4 in verband met de afwezigheid van de burgemeester te laten ondertekenen door de projectleider namens het college van B&W. 

SAMENVATTING

Het Kindcentrum Wijhe is in de realisatiefase aanbeland. Namens schoolbesturen De Mare, mijnplein, kinderopvangorganisatie de Bieënkorf en de gemeente neemt Stichting Maatschappelijk Vastgoed (SMV) deze realisatie voor haar rekening. Als onderdeel van de uitvoering van het project gaat het college van B&W op 29 oktober huurovereenkomsten en een opstalrecht aan en wordt op 14 oktober een borging afgegeven aan SMV voor het financieringsarrangement bij de BNG. Het college is hiertoe alleen bevoegd als de gemeenteraad de hiervoor noodzakelijke besluiten neemt. Dat is de reden dat aan de raad wordt voorgesteld om die noodzakelijke besluiten te nemen. Het gaat om twee besluiten: bekostigingsbesluit en borgingsbesluit. 

 

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Ter kennisname van de afgegeven vergunningen voor het project dijkversterking Zwolle  pdf 35,4 KB Download
Reconstructie deklagen Boxbergerweg  pdf 38,4 KB Download
Heroriëntatie op de burgerpeiling  pdf 51,2 KB Download
Intentieovereenkomst overdracht oude eigendomsscholen  pdf 40,4 KB Download
Vervolgfase Dorpshart Boskamp  pdf 61,5 KB Download
Rapportage Gateway Review  pdf 48,0 KB Download
Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1-1-2026  pdf 74,4 KB Download
Bekostiging en borging Kindcentrum Wijhe  pdf 73,4 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen