B&W besluiten 09-12-2025
Aanwezig
- mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
- de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
- de heer H. Engberink, wethouder
- mevrouw M. Engels, bestuursadviseur.
Afwezig
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 2 december 2025
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
-
3. Organisatieontwikkeling en digitale transformatie
BESLUIT
- Ten aanzien van digitale transformatie te kiezen voor scenario 2: Verantwoord meebewegen met ontwikkelingen.
- De raad voor te stellen om:
- Een incidenteel budget van in totaal €683.000 beschikbaar te stellen voor doorontwikkeling van de organisatie, verdeeld over € 240.000 in 2026, € 246.000 in 2027 en € 197.000 in 2028.
- Een incidenteel budget van €389.000 in 2026 beschikbaar te stellen en een structureel budget beschikbaar te stellen voor de digitale transformatie van € 89.000 in 2026, conform scenario 2. Op basis van een tussenevaluatie eind 2026/begin 2027 wordt een voorstel gedaan voor het ambitieniveau en de daaraan gekoppelde vervolginvesteringen voor de jaren daarna.
- Een incidenteel budget van €140.000 beschikbaar te stellen voor het tijdelijk versterken van de uitvoeringskracht van de organisatie, verdeeld over €80.000 in 2026, €30.000 in 2027 en €30.000 in 2028.
- De incidentele kosten te dekken via een onttrekking uit de reserve nader te bestemmen middelen, de structurele kosten ten laste van het begrotingssaldo te brengen en beide te verwerken via een begrotingswijziging in 2026.
- De structurele bezuiniging van €500.000 op de bedrijfsvoering te verwerken in de kadernota 2027–2030.
- De incidentele investering los te koppelen van de motie externe inhuur.
SAMENVATTING
Het college stelt de raad voor om een incidenteel investeringsbudget beschikbaar te stellen voor de doorontwikkeling van de organisatie, digitale transformatie en tijdelijke versterking van de uitvoeringskracht. De eerder gemaakte keuze in 2024 voor het worden van een netwerkgemeente geeft richting aan de ontwikkeling van de organisatie; dit voorstel werkt die keuze verder uit en vormt het startpunt voor structurele en duurzame doorontwikkeling. Met organisatieontwikkeling realiseren we vanaf 2029 een structurele besparing van €500.000 door strategisch vermogen te versterken, werkprocessen te verbeteren, digitale wendbaarheid te vergroten en een cultuur van samenwerking en resultaatgerichtheid te stimuleren. Digitale transformatie is nodig om mee te bewegen met ontwikkelingen zoals AI en datagedreven werken. Dit draagt bij aan betere dienstverlening, snellere besluitvorming, hogere productiviteit en informatieveiligheid, en versterkt onze positie binnen het DOWR-samenwerkingsverband. Daarnaast investeren we tijdelijk in extra uitvoeringskracht om de transitie daadwerkelijk te realiseren. De drie onderdelen zijn onlosmakelijk verbonden en vormen samen een robuuste basis voor een toekomstbestendige organisatie.
4. Beoordeling subsidieaanvragen 2026
BESLUIT
- Kennis te nemen van de beoordelingen van de ontvangen subsidieaanvragen 2026 van Primaire Voorzieningen en Secundaire Voorzieningen;
- De verdeling van het subsidiebudget 2026 voor Sport en Bewegen, Amateuristische Kunstbeoefening en Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk vast te stellen conform de voorgestelde berekeningen.
- Op basis van artikel 20.1 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024 de subsidieaanvraag van Stichting IJssellandschap in behandeling te nemen.
- Het resterende bedrag van € 9.392,- uit de structurele cultuursubsidie 2026 eenmalig toe te voegen aan de incidentele aanjaagsubsidie nieuwe maatschappelijke initiatieven 2026.
- Het resterende bedrag van € 2.060,50 voor jeugd en jongerenwerk beschikbaar te houden in 2026 voor eventuele incidentele subsidievragen op het gebied van jeugd en jongeren in 2026.
SAMENVATTING
Eerder dit jaar heeft het college van burgemeester en wethouders de ‘Subsidieregeling voor Primaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026’ en de ‘Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026’ vastgesteld. Op basis van deze regelingen konden organisaties tot uiterlijk 1 juli 2025 (primair) respectievelijk 15 oktober 2025 (secundair) een aanvraag voor jaarlijkse subsidie 2026 indienen. De ingediende subsidieaanvragen 2026 zijn beoordeeld op basis van de subsidieregelingen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft kennis genomen van de beoordelingen en heeft de verdeling van het subsidiebudget 2026 voor Sport en Bewegen, Amateuristische Kunstbeoefening en Vrijwillig Jeugd en jongerenwerk vastgesteld. De aanvragende organisaties ontvangen uiterlijk 31 december 2025 een subsidiebeschikking 2026 waarin het besluit wordt medegedeeld.
5. Evaluatie regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang (2024-2026) – “Kracht in Kwetsbaarheid”
BESLUIT
- Kennis te nemen van de evaluatie regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang (2024-2026) – “Kracht in Kwetsbaarheid”.
- De raadsinformatiebrief vast te stellen en met de gemeenteraad te delen via de lijst ingekomen stukken.
SAMENVATTING
Elke gemeenteraad van de samenwerkende gemeenten in de regio Midden-IJssel (Deventer, Olst-Wijhe, Raalte, Lochem en Zutphen) heeft in 2024 de regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang ‘Kracht in kwetsbaarheid’ vastgesteld en een lokaal actieplan ontwikkeld waarin is vastgelegd hoe de gemeenten, aanvullend op de inzet van de samenwerkingsregio als geheel, binnen de eigen gemeente lokale acties invulling geven. Het college schat in dat meer tijd nodig is voor implementatie om de wachtduur voor beschermd wonen te verkorten en de instroom in de maatschappelijke opvang te verkleinen. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de voortgang op de 5 actielijnen.
6. Raadsinformatiebrief ervaringsonderzoek Wmo
BESLUIT
- Kennis nemen van de rapportage Ervaringsonderzoek Wmo 2025;
- De bijgevoegde raadsinformatiebrief vaststellen en naar de raad te verzenden met de lijst ingekomen stukken.
SAMENVATTING
In 2025 hebben we opnieuw het jaarlijkse ervaringsonderzoek Wmo uitgevoerd, met als doel inzicht te krijgen in hoe inwoners de toegankelijkheid, kwaliteit en het effect van de geboden ondersteuning ervaren. Dit jaar namen 176 inwoners deel aan het Wmo-ervaringsonderzoek, een respons van bijna 50%. De meeste inwoners weten goed waar zij terechtkunnen met hun hulpvraag en waarderen het persoonlijke contact met het Toegangsteam. Medewerkers worden omschreven als vriendelijk en deskundig, met een gemiddeld rapportcijfer van 8,2. Ook de kwaliteit van de ondersteuning scoort hoog: begeleiding krijgt een 8,8 en 86% is tevreden over de zorgaanbieder. De ondersteuning draagt aantoonbaar bij aan zelfredzaamheid en kwaliteit van leven. De gemeente blijft werken aan betere informatievoorziening en meer bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning.
7. Aanwijzingsbesluit toezichthouders Expertteam Ondermijning
BESLUIT
- In te stemmen met de aanwijzing in persoon van drie toezichthouders van het expertteam ondermijning door middel van bijgevoegd aanwijzingsbesluit.
- De bijlage op grond van artikel 5.1 Woo vertrouwelijk te behandelen (bevat bijzondere persoonsgegevens of andere persoonsgegevens die leiden tot personen).
SAMENVATTING
Het college heeft ingestemd met het in persoon aanwijzen van drie toezichthouders in de gemeente Olst-Wijhe. Dit om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden op een juiste en legitieme manier uitgevoerd kunnen worden.
8. Nieuwe beslissing op bezwaar inzake de erfafscheiding aan de Hiethaarshoek 10 te Wesepe, met inachtneming van de uitspraak van de rechtbank van 28 augustus 2025
BESLUIT
- Nieuwe beslissing op bezwaar inzake de erfafscheiding aan de Hiethaarshoek 10 te Wesepe, met inachtneming van de uitspraak van de rechtbank van 28 augustus 2025 te nemen.
SAMENVATTING
Bij brief van 10 juli 2023 is het verzoek om handhaving tegen de situatie aan de Hiethaarshoek 10 te Wesepe (gedeeltelijk) afgewezen. Tegen dit besluit heeft de gemachtigde van de handhavingsverzoekers een bezwaarschrift ingediend.
Naar aanleiding van de ingediende bezwaren en het advies van de commissie heeft een volledige heroverweging plaatsgevonden. Het college heeft besloten het besluit van 10 juli 2023 te herroepen en, onder aanvulling van de motivering, bij een nieuw besluit de handhavingsverzoeken af te wijzen. Tegen dit besluit heeft de gemachtigde van de handhavingsverzoekers beroep ingesteld bij de rechtbank.
Op 28 augustus 2025 heeft de rechtbank uitspraak gedaan, waarin zij het college heeft opgedragen om in een nieuw besluit op bezwaar opnieuw te beslissen op het verzoek tot handhaving tegen de erfafscheiding. Tegen deze uitspraak heeft de gemachtigde van de handhavingsverzoekers hoger beroep ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Bij brief van 26 november 2025 heeft de gemachtigde het college in gebreke gesteld wegens het uitblijven van de nieuwe beslissing op bezwaar. Het college heeft besloten het handhavingsverzoek wederom, onder aanvulling van de motivering, af te wijzen.
9. Raadsinformatiebrief inzake toezegging nr. 57 'Schaarste-onderzoek Kadaster met betrekking tot de Huisvestingsverordening'
BESLUIT
- Kennis te nemen van de ‘Herkomstanalyse woningmarkt gemeente Olst-Wijhe’ uitgevoerd door het Kadaster;
- De raadsinformatiebrief inzake toezegging ‘Schaarste-onderzoek Kadaster met betrekking tot de Huisvestingsverordening’, de herkomstanalyse en bijbehorende kaart (bijlage 1) te verzenden naar de raad.
- De raad te verzoeken de toezegging (nr. 57) met de verzending van het Kadasteronderzoek (herkomstanalyse) en de bijbehorende raadsinformatiebrief als afgedaan te beschouwen.
SAMENVATTING
Als gemeente willen we inzicht hebben in het aantal (nieuwbouw)woningen die door eigen inwoners zijn gekocht. Dit om het eventuele nut, de noodzaak en proportionaliteit van sturingsmogelijkheden die de gewijzigde Huisvestingswet biedt inzichtelijk te maken. Om een beeld te krijgen van de huidige situatie, heeft het Kadaster in opdracht van de gemeente onderzoek gedaan naar de woningmarkt in Olst-Wijhe.1 Het onderzoek, de herkomstanalyse, is recent opgeleverd en zoomt in op zowel de bestaande woningvoorraad als nieuwbouw. Daarnaast is gekeken naar interne en externe verhuisbewegingen; oftewel: hoeveel kopers komen uit de gemeente Olst-Wijhe en hoeveel kopers zijn afkomstig uit andere gemeenten. Het onderzoek richt zich op de periode 1 januari 2020 t/m 31 december 2024.
Onderzoeksresultaten:
Op 1 januari 2025 stonden in de gemeente Olst-Wijhe zo’n 8.260 woningen met een groot aandeel eigen woningbezit (70%). In de onderzoeksperiode zijn er 1.063 bestaande woningen verhandeld. Jaarlijks gaat het gemiddeld om ongeveer 210 woningen. Ook zijn er 525 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Dit zijn gemiddeld ongeveer 105 woningen per jaar. In de onderzoeksperiode zijn er in de gemeente 963 bestaande koopwoningen voor eigen bewoning aangekocht. De meeste kopers van bestaande woningen in Olst- Wijhe komen niet uit de eigen gemeente. Het aandeel kopers uit Olst-Wijhe zelf is 43%. Van de aangrenzende gemeenten is de meeste instroom uit Deventer en Zwolle. Binnen het betaalbare segment zijn wél meer kopers uit Olst-Wijhe, te weten: 69% bij bestaande bouw en 56% bij nieuwbouw.
Iets minder dan een derde (29%) van de kopers in Olst-Wijhe koopt voor het eerst een koopwoning en is hiermee een ‘koopstarter’. Het aantal en aandeel koopstarters is hoger bij interne verhuizers. De gemiddelde koopsom van een bestaande koopwoning is in 2024 bijna €465.000. De gemiddelde koopsom die starters betalen is in 2020 ongeveer €110.000 lager dan die van doorstromers. Starters betalen in 2024 gemiddeld zo’n 34% meer voor een woning dan in 2020, voor doorstromers is dit 46%. Meer dan een derde van alle kopers (37%) in Ols-Wijhe zijn jonger dan 35 jaar. Het aandeel kopers tot 35 jaar is na 2020, met uitzondering van 2022, jaarlijks toegenomen. Externe kopers zijn vaak ouder dan interne kopers. Vooral de leeftijdsklasse 50- tot en met 64-jarigen is bij externe kopers relatief groot.
In de onderzoeksperiode zijn er 320 nieuwbouwwoningen voor eigen bewoning aangekocht. De meeste kopers van nieuwbouw komen niet uit Olst-Wijhe (57%). Van de aangrenzende gemeenten is er relatief veel instroom uit Deventer (54) en Zwolle (24). De leeftijdsverdeling van kopers van nieuwbouw is vergelijkbaar met die van bestaande woningen. Sinds 2022 worden de meeste woningen gekocht door kopers tussen de 20 en 34 jaar. Interne kopers zijn veelal jonger dan externe kopers. De gemiddelde WOZ-waarde van verkochte nieuwbouwwoningen is in 2024 bijna €469.000.
10. Beantwoording schriftelijke vragen van het burgerraadslid Steenbergen inzake beoogde plaatsing antennemast in de landgoederenzone
BESLUIT
In te stemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen het burgerraadslid Steenbergen inzake beoogde plaatsing antennemast in de landgoederenzone (volgnummer 129) en deze ter informatie te delen met de gemeenteraad.
SAMENVATTING
Het CDA stelde raadsvragen over de beoogde plaatsing antennemast in de landgoederenzone. Inwoners rondom de beoogde locatie van de antennemast ontvingen een brief van Vodafone over het voornemen van het plaatsen van een antennemast. De antennemast is volgens Vodafone nodig om de dekking van het mobiele netwerk te verbeteren. Het CDA gaat in haar vragen in op de procedure van de omgevingsvergunning, de onderbouwing van de locatiekeuze en hoe de beoogde locatie zich verhoudt tot de omgevingsvisie. Met de memo gaat het college in op de raadsvragen.
11. Zienswijze ontwerp omgevingsvisie gemeente Zwolle
BESLUIT
- Instemmen met de zienswijze op de ontwerp omgevingsvisie van de gemeente Zwolle;
- De raad te informeren via de nieuwsbrief en de zienswijze ter kennisname op te nemen op de lijst ingekomen stukken.
SAMENVATTING
De gemeente Zwolle stelde in 2021 haar omgevingsvisie vast: het toekomstplan voor de stad en haar omgeving. Omdat Zwolle groeit, werkt Zwolle aan de aanvulling van de omgevingsvisie en deze aanvulling legt de gemeente tot 8 december ter inzage in de ontwerp-omgevingsvisie. Als buurgemeente en partner van Zwolle maakt de gemeente Olst-Wijhe graag gebruik van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. In de zienswijze benadrukt Olst-Wijhe dat we graag blijven samenwerken. De groei van Zwolle gaat Olst-Wijhe namelijk ook merken, zoals de woningbouwplannen ‘Zwolle-Zuid/zuid’ nabij Harculo. Er zijn veel opgaven in de leefomgeving die om afstemming en samenwerking over de gemeentegrens vragen. We noemen in de zienswijze een aantal concrete samenwerkingskansen op het gebied van water, wonen, recreatie, de IJssel en mobiliteit. Sommige opgaven die ruimte vragen passen beter bij en in Zwolle en sommige beter bij Olst-Wijhe. Daarom roepen we de gemeente Zwolle op de samenwerkingskansen de komende jaren verder te verkennen en te verzilveren. De samenwerking met Zwolle is niet nieuw en recent is op 11 november nog een uitwisseling van beide colleges van B&W in onze gemeente geweest..
12. Beantwoording schriftelijke vragen ex artikel 40 RvO van de PvdA-fractie over openbaar toiletbeleid
BESLUIT
De schriftelijke vragen van de PvdA-fractie Olst-Wijhe te beantwoorden via de beantwoordingsbrief.
SAMENVATTING
De PvdA-fractie heeft vragen gesteld over openbaar toiletbeleid. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.
| Titel | Type | Grootte | Download |
|---|---|---|---|
| beantwoording-vragen-burgerraadslid-steenbergen | 32,5 KB | Download | |
| beoordeling-subsidieaanvragen | 61,1 KB | Download | |
| beslissing-bezwaar-erfafscheiding-hiethaarshoek | 38,2 KB | Download | |
| besluit-toezichthouders-expertteam-ondermijning | 39,5 KB | Download | |
| evaluatie-regiovisie-beschermd-wonen | 44,6 KB | Download | |
| ontwerp-omgevingsvisie-gemeente-zwolle | 39,7 KB | Download | |
| organisatieontwikkeling-digitale-transformatie | 127,7 KB | Download | |
| raadsinfobrief-toezegging-nr-57-huisvestingsverordening | 49,8 KB | Download | |
| raadsinformatiebrief-ervaringsonderzoek-wmo | 32,2 KB | Download | |
| schriftelijke-vragen-ex-artikel-40-rvo | 33,7 KB | Download |
