B&W besluiten 27-02-2024

Aanwezig

  • de heer drs. D.L.W. Zielhuis, gemeentesecretaris
  • mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder

Agenda

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 13 februari 2024

BESLUIT:

Conform vast te stellen.

2. Ingekomen

  • Raadsbrief PTSS bij Veiligheidsregio IJsselland 20 februari 2024 – voor kennisgeving aan te nemen.
  • Bezoek gedeputeerde Hoogland aan Olst-Wijhe 11 maart 2024 – Akkoord.
  • Memo sessie ambtelijk-bestuurlijke samenwerking 6 februari 2024 – Akkoord.

3. Collegevoorstel vaststelling bestemmingsplan Wesepe, Raalterweg 3a

BESLUIT:

  1. Het bestemmingsplan “Wesepe, Raalterweg 3a” bestaande uit de geometrische planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.1773.BP202305014-0201 met de bijbehorende bestanden, en waarbij voor de locatie van de geometrische planobjecten gebruik is gemaakt van de digitale ondergrond BGT van 15 november 2023, ongewijzigd vast te stellen;
  2. Geen exploitatieovereenkomst vast te stellen, omdat het kostenverhaal anterieur verzekerd is.

SAMENVATTING

De eigenaren van de (verouderde) woning aan de Raalterweg 3a in Wesepe willen deze slopen en het bouwvlak binnen de bestaande woonbestemming verplaatsen en vergroten. De woning ligt direct naast het bedrijventerrein “Zuid Wesepe”. Het verplaatsen van het bouwvlak levert een netto verbetering op voor de mogelijke bedrijfsactiviteiten op het bedrijventerrein. De gevoelige bestemming ‘wonen’, die zorgt voor een beperking van bedrijfsmogelijkheden vanwege milieuaspecten zoals geluid en geur, komt voor een groot deel verderaf te liggen. Het college van B&W heeft om die reden op 10 oktober 2023 besloten om in principe medewerking te verlenen aan het voornemen om voor deze locatie het bestemmingsplan te herzien. Het ontwerp van het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 7 december 2023 tot en met 17 januari 2024. In deze periode zijn geen zienswijzen over het plan naar voren gebracht. Wel zijn er ambtshalve een aantal wijzigingen in het plan doorgevoerd. Het college heeft daarom besloten om het plan gewijzigd ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad.

4. Uitbreiding Ambulant Hulpverlener Toegangsteam Jeugd

BESLUIT:

  1. Instemmen met het aanstellen van een extra Ambulant Hulpverlener voor het Toegangsteam Jeugd voor 0,8 fte.
  2. De kosten van de extra Ambulant Hulpverlener ad € 75.000 per jaar te dekken door verlaging van het budget Jeugdhulp en deze financiële consequenties budgettair neutraal te verwerken in de 1ste Berap 2024 en de begroting 2025-2028.

SAMENVATTING

Vanaf januari 2022 is er een Ambulant Hulpverlener actief in de gemeente Olst-Wijhe, die zich richt op de begeleiding van kinderen en gezinnen in onze gemeente. Zowel kinderen als ouders ervaren de inzet van de Ambulant Jeugdhulpverlener als positief, omdat de hulp dichtbij huis is en er geen sprake is van een wachtlijst. Ook ketenpartners zoals het onderwijs en het Centrum voor Jeugd en Gezin zien de Ambulant Hulpverlener als meerwaarde, vanwege het laagdrempelige en toegankelijke aanbod. Daarnaast heeft de Ambulant Hulpverlener een besparing opgeleverd. Om deze ontwikkelingen verder vervolg te geven en invulling te geven aan landelijke ontwikkelingen, heeft het college besloten om een extra Ambulant Hulpverlener Jeugd aan te stellen.

5. Zienswijze op aangescherpt provinciaal beleid voor wind- en zonne-energie 

BESLUIT:

  1. In te stemmen met het indienen van voorgestelde zienswijze (zoals opgenomen in de bijlage) op het aangescherpte provinciale beleid voor
    wind- en zonne-energie
  2. De zienswijze voor kennisgeving door te sturen naar de raad via de lijst ingekomen stukken.

SAMENVATTING

Op 18 januari 2024 heeft de provincie Overijssel haar Provinciaal Programma  Energie (PPE) en haar instructieregel windenergie en zonbeleid ter inzage gelegd. Door dit aangescherpte beleid ontstaat er minder ruimte voor grootschalige wind- en zonne-energie dan in de gemeentelijke “Ruimtelijke visie duurzame energie met wind en zon” in 2020 is aangewezen. Daardoor kunnen vervolgens de gemeentelijke doelstellingen voor de opwek van duurzame energie na 2030 en tot 2050 mogelijk niet gehaald worden.

In de zienswijze reageert de gemeente op de plannen van de provincie en maakt haar standpunt duidelijk. De gemeente stelt aanpassingen voor aan de provincie, zodat haar beleid beter aansluit bij het gemeentelijke beleid en doelstellingen en tevens bij de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt met het Rijk.

6.  Verhoging vergoeding per functie

BESLUIT:

  1. In te stemmen met een verhoging van de vergoeding voor de functie voorzitter, stembureaulid en teller met ingang van de Europees Parlementsverkiezingen
  2. Hiervoor in 2024 eenmalig een budget van €9.430 beschikbaar te stellen vanuit de reserve nader te bestemmen middelen en de financiële consequenties te verwerken in de 1e Bestuursrapportage 2024
    De extra structurele kosten voor een hogere vergoeding voorzitters, stembureauleden en tellers  zijn €7.350 
    De extra structurele kosten voor een lunch en (warme) maaltijden voor voorzitters, stembureauleden en tellers van het gemeentelijk stembureau zijn €2.080
  3. De structurele extra kosten verkiezingen van €9.430 als gewenst nieuw beleid af te wegen met de Kadernota 2025-2028, met als kanttekening hierbij dat los van besluit punt 1 en 2 bij de Kadernota 2025-2028 de maatregel nog gewogen moet worden voor komende jaren.
  4. Een projectpilot te doen met een nieuwe telploeg in de avond bij twee van de vijftien stembureaus, te kennen Het Wapen van Wesepe en de Bastiaan in Olst.
  5. In te stemmen met de aanpassing van de shifts voor toekomstige verkiezingen op de verkiezingsdag mits de projectpilot met een nieuwe telploeg goed verlopen is.
    a. Aanpassing ochtendshift van 7.00 – 15.00 uur, exclusief ‘s avonds tellen
    b. Aanpassing middagshift van 15.00 – 21.00 uur, aansluitend tellen
    c. Shift voor telploeg van 21.00 – einde telling

7.  Beroep van de bewoner aan de Holstweg 12 te Olst op een vertrouwensbeginsel 

BESLUIT:

  1. Af te zien van de algemene beginselplicht tot handhaving en hiermee de overtreder niet te verplichten om het bouwwerk te laten verwijderen. Hierbij aan te tekenen dat wethouder M. Blind een afwijkend standpunt inneemt.

SAMENVATTING

Reclamant heeft een bouwwerk gerealiseerd in strijd met het bestemmingsplan en heeft bezwaar gemaakt tegen de handhavingsprocedure. Op 11 januari 2024 heeft reclamant een geluidsopname van het gesprek tussen hem en de toezichthouder van de gemeente Olst-Wijhe van 2 december 2019 en een afschrift van een melding voor het plaatsen van een schutting, naar de gemeente Olst-Wijhe gestuurd. 

Uit de geluidsopname blijkt dat door de toezichthouder een toezegging is gedaan dat het gerealiseerde bouwwerk mag blijven staan als reclamant binnen twee weken geen bericht van de gemeente ontvangt.

Reclamant beroept zich op een vertrouwensbeginsel aangezien hij niet binnen twee weken bericht van de gemeente heeft ontvangen. Op basis van de afweging tussen het algemene beginselplicht tot handhaving versus het vertrouwensbeginsel heeft het college, contrair op het advies, besloten de situatie aan de Holstweg 12 te gedogen.  Dat betekent dat het bouwwerk mag blijven staan. De wethouder M. Blind heeft een afwijkend standpunt ten opzichte van het college over deze kwestie ingenomen.

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Collegevoorstel vaststelling bestemmingsplan Wesepe, Raalterweg 3a  pdf 402,7 KB Download
Uitbreiding Ambulant Hulpverlener Toegangsteam Jeugd  pdf 41,6 KB Download
Zienswijze op aangescherpt provinciaal beleid voor wind- en zonne-energie  pdf 50,5 KB Download
Verhoging vergoeding per functie  pdf 52,9 KB Download
Beroep op vertrouwensbeginsel R. de Weerd Holstweg 12 te Olst  pdf 223,6 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen