Terinzagelegging structuurvisie verkeer Olst

Wij hebben Goudappel Coffeng (adviesbureau Mobiliteit) verdiepend en breder onderzoek laten doen naar de verkeerssituatie in Olst. Tijdens dit onderzoek zijn extra verkeerstellingen gehouden zodat inzicht is verkregen in het aantal verkeersbewegingen en de bestemming van het verkeer. Op basis daarvan heeft Goudappel Coffeng verschillende mogelijke oplossingen nader onderzocht. Dit onderzoek en de conclusies zijn vastgelegd in het rapport ‘Verkeerssituatie Olst’.

Op basis van dit rapport heeft het college besloten om de varianten 1, 3 en 4 niet verder uit te werken en daarom in de ‘Structuurvisie Olst-Wijhe’ de noordelijke randweg te schrappen en daarvoor te kiezen voor variant 2: ‘Het scheiden van het langzaam verkeer en het gemotoriseerd verkeer en het spreiden van het langzaam verkeer over meerdere spoorkruisingen. Deze keuze houdt in - dat er na besluitvorming door de Raad op 20 november 2017 - variant 2 nader wordt uitgewerkt. Onderzocht wordt op welke wijze deze variant is te realiseren. Op de informatieavond van 21 juni 2017 zijn er veel suggesties gedaan voor de ruimtelijke inpassing van het fietsverkeer. Deze komen weer aan de orde bij deze uitwerkingsfase van variant 2. Daarbij zal de participatie van bewoners en ondernemers blijven en zelfs breder worden opgezet. De huidige begeleidingsgroep wordt onderdeel van dit participatietraject en wordt aangevuld met ondernemers en bewoners. Ook worden vertegenwoordigers van de middenstand en het onderwijs in de nieuwe participatiegroep opgenomen. In deze uitwerking zal ook de indicatieve kosteninschatting van zeven miljoen worden uitgewerkt naar een goed onderbouwd begrotingsbedrag.

Wijzigingen Structuurvisie Olst-Wijhe

In de structuurvisie Olst-Wijhe worden de volgende wijzigingen opgenomen: op bladzijde 43: 1e aandachtspunt: “Verbeteren van de veiligheid en de leefbaarheid door het scheiden van langzaam verkeer van gemotoriseerd verkeer en het spreiden van langzaam verkeer over meerdere spoorkruisingen. Uit te werken denkrichtingen daarbij zijn de inrichting van de Jan Hooglandstraat verbeteren; een tunnel voor langzaam verkeer ten zuiden van de Jan Hooglandstraat (bijv. Ter hoogte van het station) en het gebruiken van de bestaande beveiligde spoorkruising bij de Enkweg”. Op bladzijde 56 onder infrastructuur vanaf “het realiseren” vervangen door: “in Olst het scheiden van langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer en het spreiden van het Langzaam verkeer over meerdere spoorkruisingen”. Daarnaast op bladzijde 38, 40, 44, 47, 48 en 50 de randweg uit het kaartbeeld en de legenda verwijderen.

Tijdens de informatieavond op 21 juni 2017 is ook veel aandacht gevraagd voor ‘Hoe verder om te gaan met de Industrieweg’. Kernbegrippen daarbij zijn: bescherming van het woonmilieu en het beperken van het vrachtverkeer. Het besluit is dat de bestaande tekst op bladzijde 56 wordt gehandhaafd. Aan deze tekst wordt de volgende alinea toegevoegd: ‘Deze formulering betekent dat geen herziening van het bestemmingsplan mogelijk is ten behoeve van uitbreiding van de bedrijvigheid aan de Industrieweg. Een toepassing van een binnenplanse afwijking wordt niet bij voorbaat uitgesloten, omdat dit wordt gezien als bestaande planologische ruimte (wat maximaal toelaatbaar is op basis van het geldende bestemmingsplan). Wel wordt gebruik van deze afwijkingsbevoegdheid alleen overwogen als dit ten goede komt aan de bescherming van het woonmilieu. Aanvragen die, bijvoorbeeld per saldo meer vrachtverkeersbewegingen opleveren, worden niet gehonoreerd’.

Terinzagelegging

Het plan met de bijbehorende stukken liggen ter inzage van 5 juli 2017 tot en met 15 september 2017. U vindt het plan onderaan deze pagina, bij onze balies in het gemeentehuis en in het Holstohus. Wilt u bij het indienen van een zienswijze ingaan op de tekstvoorstellen voor de Structuurvisie Olst-Wijhe en niet op mogelijke uitwerkingen van variant 2. Deze komen aan bod na de besluitvorming van de gemeenteraad. Na deze besluitvorming zal de uitwerking van deze variant in samenspraak met bewoners en ondernemers verder worden ingevuld. U kunt binnen de genoemde termijn mondeling of schriftelijk een zienswijze geven op het plan. Stuur uw schriftelijke reactie naar de gemeenteraad. Vermeld op welk plan en op welke onderdelen uw zienswijze betrekking heeft. Voor meer informatie of voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u terecht bij Gerard van den Blink, gemeente Olst-Wijhe via telefoonnummer 14 0570.

Deel dit
Mail
Bellen