Uitnodiging informatieavond structuurvisie verkeer Olst

Wij hebben Goudappel Coffeng (adviesbureau Mobiliteit) verdiepend en breder onderzoek laten doen naar de verkeerssituatie in Olst. Tijdens dit onderzoek zijn verkeerstellingen gehouden zodat inzicht is verkregen in het aantal verkeersbewegingen. Op basis daarvan heeft Goudappel Coffeng verschillende mogelijke oplossingen verder onderzocht.

De verder uitgewerkte varianten door Goudappel Coffeng zijn:

  • Variant 1: Bedrijven Industrieweg verplaatsen;
  • Variant 2a: Aanpassen Jan Hooglandstraat;
  • Variant 2b: Aanpassen Jan Hooglandstraat in combinatie met een fietstunnel;
  • Variant 3: Zuidelijke randweg;
  • Variant 4: Noordelijke randweg.

Bij met name de varianten 1, 3 en 4 blijkt dat de verbeteringen klein zijn. Kijkend naar de leefbaarheid en de veiligheid kan worden geconstateerd dat de verkeersintensiteit op de wegen hoger blijft dan wenselijk is. Er blijft veel verkeer en ook vrachtverkeer door het centrum van Olst rijden. De realisatie van de varianten vragen een hoge investering, terwijl daarnaast de landschappelijke inpassing van met name de varianten 3 en 4 slecht is. Bij variant 2a en 2b wordt geaccepteerd dat het autoverkeer en dus ook het vrachtverkeer door Olst rijdt. In deze varianten wordt juist meer ingezet op het scheiden van het autoverkeer en het fietsverkeer, waardoor het onveiligheidsgevoel kan worden weggenomen. Er ontstaan veilige fietsverbindingen in het dorp door op meerdere punten ‘oversteken’ over of onder de spoorbaan mogelijk te maken. Een mogelijkheid is om bij de Jan Hooglandstraat het fietsverkeer beter te scheiden van het autoverkeer. Vooral tussen de Kornet van Limburg Stirumstraat en de Kleistraat.

Een andere mogelijkheid is het realiseren van een fiets- en voetgangerstunnel onder het station door, welke ook kan worden gebruikt door de hulpdiensten bij een calamiteit. Andere mogelijkheden zijn ter hoogte van de bestaande beveiligde overweg bij de Enkweg. Voor wat betreft de landschappelijk inpassing zijn hier geen problemen. Deze variant vraagt een aanmerkelijk lagere investering.

Deze varianten zijn besproken in de derde bijeenkomst van de Begeleidingsgroep Structuurvisie verkeer Olst. De begeleidingsgroep vindt het belangrijk dat na de besluitvorming gestart wordt met het proces van realisatie.

Het verslag van deze bijeenkomst vindt u vanaf vrijdag 16 juni 2017 op de pagina Verkeer Olst.

Informatieavond woensdag 21 juni 2017

Op woensdag 21 juni 2017 organiseren we een informatieavond. U krijgt dan een toelichting op de verkeerstellingen en de onderzochte varianten. De informatieavond vindt plaats in de grote zaal van het Holstohus en start om 19.30 uur. U bent van harte welkom.

Terinzagelegging

Op basis van de huidige planning zal, na de besluitvorming door het college, de verkeersvisie Olst ter inzage worden gelegd van 5 juli 2017 tot en met 15 september 2017.

Deel dit
Mail
Bellen