Vreemdelingenpaspoort

Als je de Nederlandse nationaliteit niet hebt, maar wel in Nederland woont en verblijft, kun je een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Dit kan alleen als je kunt aantonen dat je geen paspoort kunt krijgen in het land waar je vandaan komt. Met het vreemdelingenpaspoort kun je naar het buitenland reizen. Het paspoort is in alle landen geldig, behalve in het land waar je vandaan komt. Vaak heb je daarnaast een visum nodig.

De geldigheid van het paspoort hangt af van het soort paspoort dat je krijgt. Het is maximaal 5 jaar geldig. In het paspoort worden jouw vingerafdrukken opgenomen. Dit geldt niet voor kinderen onder de 12 jaar.

Heb je een vluchtelingenstatus?
Dan kun je geen vreemdelingenpaspoort aanvragen. Mogelijk kun je een vluchtelingenpaspoort aanvragen. 

Je vraagt jouw reisdocument voor vreemdelingen aan bij Publiekszaken. Je doet dit persoonlijk. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen reisdocument wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd. 

Aan de balie regelen
Wij sturen jouw aanvraag door aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij moeten toestemming geven voor jouw vreemdelingenpaspoort.

Je betaalt het paspoort bij de aanvraag. Verder heb je nodig:

  • Een geldige verblijfsvergunning type I of II.
  • Een verlopen vreemdelingenpaspoort, als je er al 1 had.
  • Een bewijs van jouw identiteit.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt en op moment van aanvraag maximaal 6 maanden oud is. De foto geef een scherpe, natuurlijke weergave van de aanvrager (zie ook Pasfoto, richtlijnen)
  • Schriftelijke toestemming van de curator, als je onder curatele staat.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • Moet een ouder of voogd mee naar de aanvraag (neem jouw geldige legitimatie mee)
  • Moeten de ouders of de voogd schriftelijke toestemming geven. Het formulier moet door beide ouders of door de voogd ondertekend worden.

De gemeente maakt bij jouw aanvraag een scan van jouw vingerafdrukken.

Aanvragen en ophalen
Je vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar je ingeschreven staat. Hiervoor moet je een afspraak maken. In Olst-Wijhe kun je hiervoor zowel in het gemeentehuis als in het Holstohus terecht. Bij de aanvraag betaal je de kosten van het vreemdelingenpaspoort. Jouw nieuwe vreemdelingenpaspoort ligt voor je klaar op de locatie waar je het paspoort aanvroeg. Voor het ophalen van het vreemdelingenpaspoort maak je  online een afspraak

Wil je een nieuw reisdocument aanvragen naar aanleiding van verlies of diefstal?

  • Vraag een nieuw identiteitsbewijs aan.
  • Leg daarbij de verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van jouw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Dit doe je om identiteitsfraude te voorkomen.

Een vreemdelingenpaspoort kost € 57,30. Bij een spoedaanvraag betaal je € 51,60 extra.

Je betaalt dit bij de aanvraag.

Voor het ophalen van het vreemdelingenpaspoort maak je ook online een afspraak

Voorwaarden zijn onder andere:

  • Je eigen land geeft jou geen paspoort.
  • Je hebt een geldige verblijfsvergunning (type I of II). 
  • Je staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
  • Je hebt geen vluchtelingenstatus.

Kinderen moeten ook een eigen paspoort hebben. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.

Maak voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort een afspraak bij Publiekszaken. Een afspraak vindt plaats tijdens openingstijden van Publiekszaken.

Heb je vragen over een vreemdelingenpaspoort?

  • Bel ons op 14 0570 (zonder kengetal) of 0570 – 568080
  • Bekijk hoe je ons op andere manieren bereikt.
Iets melden?
Deel dit
Mail
Bellen