Ondersteuning

Ervaart u met hulp van vrienden, familie of bekenden problemen om mee te doen in onze samenleving? Meld u zich dan bij ons. Samen met u bekijken we welke ondersteuning het beste bij u aansluit.

Centrum voor Jeugd en Gezin Olst-Wijhe
In Olst-Wijhe is het Centrum voor Jeugd en Gezin Olst-Wijhe (CJG) het eerste aanspreekpunt voor vragen over opvoeding. Het CJG bestaat in de gemeente Olst- Wijhe uit:

Ga voor meer informatie over het Centrum voor Jeugd en Gezin Olst-Wijhe naar de website. Hier leest u ook hoe contact met hen kun opnemen.

Toegangsteam Jeugd
Voor meer complexe opvoed- en opgroeivragen kunt u contact opnemen met of verwezen worden naar het Toegangsteam Jeugd. Dit team brengt samen met u in kaart welke hulp nodig is, stelt een ondersteuningsplan op en schakelt indien noodzakelijk een instantie in die de zorg of ondersteuning daadwerkelijk gaat leveren, wanneer dit niet door middel van inzet van u zelf of uw eigen netwerk lukt.

  • Het Toegangsteam Jeugd kunt u iedere werkdag bereiken via telefoonnummer  14 0570.
  • Bij spoedgevallen kunt u ook buiten het spreekuur contact opnemen via telefoonnummer 14 0570.
  • U kunt ook mailen naar het Toegangsteam Jeugd.

Participatie (Wmo)
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) is bedoeld voor alle inwoners. Het uitgangspunt is dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving. Eventueel met hulp van vrienden, familie of bekenden. U kunt vaak meer doen dan u zelf in eerste instantie denkt. In ons Wmo-loket vindt u tips en informatie over meedoen in de samenleving. In het Wmo-loket leest u bijvoorbeeld meer over welzijnsvoorzieningen, activiteiten, maatschappelijk werk en collectief vervoer. Typ uw zoekvraag in de zoekbalk en u vindt direct tips en informatie.

U kunt ons op de hoogte stellen van uw situatie met behulp van het meldingsformulier Ondersteuning. Het meldingsformulier Ondersteuning (pdf, 262 kB) is een pdf bestand. U kunt dit bestand downloaden, invullen en aan ons retourneren (per e-mail, post of aan de balie).

Na ontvangst van deze melding maken wij een afspraak met u. Een consulent komt meestal bij u op huisbezoek om uw situatie te bespreken. Tijdens het gesprek maken wij vervolgafspraken met u. Na het gesprek volgt een advies voor een mogelijke aanvraag of doorverwijzing naar de juiste instantie of dienstverlening. Nodig een vertrouwd persoon uit bij het gesprek, als u hier behoefte aan hebt.

Schriftelijk regelen
Stel ons schriftelijk op de hoogte van uw situatie met behulp van het meldingsformulier ondersteuning. Gebruik hiervoor het pdf bestand.

Aan de balie regelen
Ook bij de balies van het klantcontactcentrum in het gemeentehuis in Wijhe of in het Holstohus in Olst kunt u het meldingsformulier ondersteuning inleveren. Vergeet niet uw bewijsstukken mee te nemen.

 

Hebt u een vraag over ondersteuning? Mail, bel of kom langs.

Wilt u meer weten of wilt u een afspraak maken?
Wij hebben een team van consulenten dat weet waar u welke zorg of ondersteuning kunt krijgen. Zij kennen de voorwaarden waardoor ze u goed verder kunnen helpen. De consulenten van het Participatieteam (Toegangsteam) houden zich dagelijks bezig met ondersteuningsvragen. U kunt telefonisch contact opnemen met onze consulenten van het Toegangsteam (Participatie- en jeugdteam). U kunt hen elke werkdag telefonisch bereiken of stel uw vraag per e-mail.

 
Spring naar einde Spring naar begin