Jaarverslag Commissie van advies voor de bezwaarschriften 2021

Inleiding

Voor de behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is een Bezwarenadviescommissie algemene aangelegenheden benoemd (verder: Commissie). Deze Commissie bestaat uit externe deskundigen, dat wil zeggen dat de commissieleden geen deel relatie hebben met een bestuursorgaan van de gemeente. De commissieleden beschikken over de benodigde kennis om over bezwaarschriften te kunnen adviseren.

Voor het behandelen van bezwaarschriften en de werkzaamheden van de Commissie heeft de gemeenteraad de Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften vastgesteld. In deze verordening is bepaald dat de Commissie jaarlijks verslag uitbrengt. Het jaarverslag bevat in ieder geval een overzicht van behandelde zaken en de daarop genomen beslissingen. Verder kunnen aanbevelingen worden gedaan ter voorkoming van gebreken en ter verbetering van procedures.

De commissie adviseert over bezwaarschriften die gericht zijn tegen besluiten van bestuursorganen en gaan over het sociaal domein of algemene zaken. De Commissie behandelt geen bezwaarschriften tegen besluiten op grond van gemeentelijke belastingverordeningen. Ook behandelt de commissie geen bezwaarschriften die gaan over besluiten op grond van rechtspositionele regelingen.

Bij de behandeling van een bezwaarschrift vindt een volledige heroverweging plaats. Hiervoor hoort de Commissie de indiener van het bezwaarschrift en eventuele overige belanghebbenden. Het bestuursorgaan dat de bestreden beslissing heeft genomen wordt eveneens gehoord. In de praktijk wordt het bestuursorgaan vertegenwoordigd door een medewerker.

Periode

Vanaf 1 januari 2021 tot 31 december 2021

Documenttype

Jaarverslag

Bijlage

Deel dit
Mail
Bellen