Jaarverslag Commissie van advies voor de bezwaarschriften 2016

Inleiding

oor de behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend op grond van de Algemene wet
bestuursrecht (Awb) is een Bezwarenadviescommissie algemene aangelegenheden benoemd. Deze Commissie bestaat uit externe deskundigen, dat wil zeggen dat de commissieleden geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

Voor het behandelen van bezwaarschriften en de werkzaamheden van de Commissie heeft de raad de Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften vastgesteld. In deze verordening is bepaald dat de Commissie jaarlijks verslag uitbrengt. Het jaarverslag bevat in ieder geval een overzicht van behandelde zaken en de daarop genomen beslissingen. Verder kunnen aanbevelingen worden gedaan ter voorkoming van gebreken en ter verbetering van procedures. De Commissie behandelt geen bezwaarschriften die betrekking hebben op besluiten op grond van gemeentelijke belastingverordeningen. Evenmin behandelt de commissie bezwaarschriften die betrekking hebben op besluiten op grond van rechtspositionele regelingen. Bij de behandeling van een bezwaarschrift vindt een volledige heroverweging plaats. Hiervoor hoort de Commissie de indiener van het bezwaarschrift en eventuele overige belanghebbenden. Het bestuursorgaan dat de bestreden beslissing heeft genomen wordt eveneens gehoord. In de praktijk wordt het bestuursorgaan ambtelijk vertegenwoordigd.

Periode

Vanaf 1 januari 2016 tot 31 december 2016

Documenttype

Jaarverslag

Bijlage

Deel dit
Mail
Bellen