B&W besluiten 28-10-2025
Aanwezig
- mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
- de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
- mevrouw M. Engels, bestuursadviseur
- de heer L. Rakhorst, bestuursadviseur.
Afwezig
- mevrouw J. Compagner, wethouder
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 16 oktober 2025
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
Ter bespreking:
- Verzoek tot overleg inzake uitbreiding Gezondheidscentrum Wijhe – Voor kennisgeving aan te nemen.
Ter kennisname:
- Steunverklaring bereikbaarheid regio Oost/4e perron Deventer – Voor kennisgeving aan te nemen.
- Verzoek aan college van B en W van Gemeente Olst-Wijhe inz. Brandbrief luchtvaart aan de informateur – Voor kennisgeving aan te nemen.
3. Participatieverordening
BESLUIT
-
De raad voor te stellen om de ‘Participatieverordening Olst-Wijhe 2025’ vast te stellen.
- In te stemmen met de Samenwerkwijzer als interne leidraad voor de ambtelijke organisatie bij het vormgeven van participatieprocessen.
SAMENVATTING
De gemeente Olst-Wijhe werkt al jaren actief aan participatie, onder andere via het participatiehandvest en het bestuursakkoord. De Wet versterking participatie op decentraal niveau verplicht gemeenten om hun inspraakverordening te vervangen door een participatieverordening. Als basis is het VNG-model gebruikt, dat de verplichte onderdelen bevat en ruimte biedt voor lokale invulling. Op basis van participatie en input uit de organisatie is de participatieverordening lokaal ingekleurd, zodat het aansluit bij de praktijk in Olst-Wijhe. De participatieverordening borgt juridisch hoe we omgaan met inwonerparticipatie, overheidsparticipatie en het uitdaagrecht – voortbouwend op het werk wat we al doen. Daarnaast is een samenwerkwijzer ontwikkeld als interne leidraad voor medewerkers. De raad wordt voorgesteld de participatieverordening vast te stellen.
4. Verzekeringen politieke ambtsdragers
BESLUIT:
-
Om de bestaande overlijdensrisicoverzekering voor (ex) wethouders met een partner te verlengen en deze per 1 januari 2026 bij ElipsLife af te sluiten.
-
Om het risico op arbeidsongeschiktheid voor (ex) collegeleden niet te gaan verzekeren én om geen gebruik te maken van het ontvangen aanbod van ElipsLife.
- Het risico op arbeidsongeschiktheid voor bestuurders op te laten nemen in de risicoparagraaf van de begroting.
SAMENVATTING
De wet APPA (Algemeen Pensioen Politieke Ambtsdragers) regelt de aanspraken die politieke ambtsdragers hebben bij ontslag, arbeidsongeschiktheid, overlijden en pensionering. De gemeente is eigen risicodrager. We hebben momenteel een overlijdensrisicoverzekering voor (gewezen) wethouders met een partner afgesloten. Dit om de eventuele financiële consequenties op te vangen bij vroegtijdig overlijden van actieve wethouders. De verzekeraar beëindigt deze verzekering eind 2025. De polis kan overgenomen worden door een andere verzekeraar. College heeft besloten de verzekering te verlengen, mede omdat de financiële risico’s hoog zijn. Tegelijkertijd is er een voorstel door een verzekeraar gedaan om de risico’s voor een eventueel arbeidsongeschiktheidspensioen van politieke ambtsdragers te gaan verzekeren. College heeft besloten dit risico te nemen en om geen verzekering hiervoor af te sluiten.
5. Bezwarenadviescommissie reserveren parkeerplaatsen ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen op de Wittemerslag Wijhe
BESLUIT:
- Het verkeersbesluit van 24 april 2025 in stand te houden.
- Contrair gaan op het advies van de bezwarenadviescommissie en het bezwaarschrift van reclamant 1 tegen het verkeersbesluit van 24 april 2025 ongegrond te verklaren.
SAMENVATTING
De bezwarenadviescommissie heeft advies uitgebracht over een bezwaarschrift tegen het verkeersbesluit van 24 april 2025 om twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. De commissie acht de bezwaren van reclamant gegrond en oordeelt dat er nader onderzoek en motivering nodig is. Het college neemt dit advies niet over en besluit het verkeersbesluit ongewijzigd in stand te laten.
6. Aanwijzen van loco secretarissen
BESLUIT
-
Joost Leegwater aan te wijzen als 1e loco-gemeentesecretaris.
-
Rachel Brouwer aan te wijzen als 2e loco-gemeentesecretaris.
-
Petra Nijman aan te wijzen als 3e loco-gemeentesecretaris.
- De regeling ‘Instructie van de gemeentesecretaris 2025’ vast te stellen.
SAMENVATTING
Met het vertrek van Gerald Grashof is er behoefte aan een vervanger voor zijn rol als 1e loco-gemeentesecretaris. Tevens wordt direct de 3e loco-gemeentesecretaris aangewezen. De huidige 2e loco-gemeentesecretaris, Rachel Brouwer, blijft in functie. Het college heeft besloten om de rol van 1e loco-gemeentesecretaris te beleggen bij Joost Leegwater en die van 3e loco-gemeentesecretaris bij Petra Nijman. Hiermee is er geschikte vervanging georganiseerd bij afwezigheid van de gemeentesecretaris.
7. Ontwikkelen bouwsteen VAB (Vrijkomende Agrarische Bebouwing) en Erftransformatie
BESLUIT
-
Vaststellen van het plan van aanpak voor het opstellen van een bouwsteen VAB en Erftransformatie.
SAMENVATTING
In mei 2024 hebben we, vooruitlopend op onze omgevingsvisie en de uitwerking daarvan in een programma, een gemeentelijke handreiking voor KGO-initiatieven opgesteld. KGO staat voor kwaliteitsimpuls groene omgeving. Dit is een provinciaal kader waaraan ontwikkelingen in het landelijk gebied worden getoetst. De gemeentelijke handreiking KGO is opgesteld om duidelijke kaders mee te kunnen geven voor veel voorkomende initiatieven in ons buitengebied. In de handreiking is opgenomen dat de handreiking nader wordt uitgewerkt en geconcretiseerd na het vaststellen van de omgevingsvisie. In mei 2025 is de gemeentelijke omgevingsvisie door onze raad vastgesteld.
Als logische vervolgstap stellen wij nu een gemeentelijke bouwsteen op waarin we onze visie op VAB en Erftransformatie concretiseren en de handreiking KGO verder uitwerken. Dit doen we volgens het bijgevoegde Plan van Aanpak Bouwsteen VAB- en Erftransformatie. Een adviesbureau zal ons helpen bij het opstellen van de bouwsteen.
8. Tweede bestuursrapportage 2025 Olst-Wijhe
BESLUIT
-
In te stemmen met de eerste bestuursrapportage 2025 en deze ter kennisname voor te leggen aan de raad;
-
De raad voor te stellen een begrotingswijziging vast te stellen voor de gesignaleerde budgetontwikkelingen;
- Een tekstmandaat te verlenen aan Hans Olthof voor het doorvoeren van redactionele wijzigingen.
SAMENVATTING
De tweede bestuursrapportage laat per saldo een positief financieel beeld zien van €193.000. Een belangrijke oorzaak van de stijging aan de batenkant is de verwerking van aanvullende middelen vanuit het Rijk. Deze leveren een bijdrage van bijna € 1,5 miljoen op. Ook zijn er extra inkomsten vanuit bijdragen voor bodemonderzoek en het MOOR-systeem. Daarnaast wordt voor reisdocumenten een meeropbrengst verwacht, doordat het aantal aanvragen dit jaar aanzienlijk hoger ligt dan eerder geraamd.
Aan de uitgavenkant zijn er verschillende factoren te melden. Allereerst zijn er hogere kosten binnen het sociaal domein, met name voor de Wmo en BUIG. Daarnaast is er extra ruimte nodig voor het jeugdbudget. De kosten voor de verkiezingen en het bomenbeheersplan dragen ook bij aan de stijging van de lasten. Tot slot is er sprake van een voordeel op de rente van kortlopende financieringen. Eerder dit jaar werd al een besparing van € 100.000 gemeld, en ook in deze tweede bestuursrapportage kan een voordeel van € 100.000 worden genoteerd door lagere rentelasten en een verminderde externe financieringsbehoefte. Daarnaast is het mogelijk dat het renteomslagpercentage bij de jaarrekening moet worden aangepast van 2% naar 1,5%, wat op diverse taakvelden nog verdere voordelen kan opleveren.
Samenvattend leidt de tweede bestuursrapportage tot een licht positief resultaat, waarbij hogere lasten grotendeels worden gecompenseerd door meevallers aan de batenkant en een gunstig rente-effect.
In deze rapportage is voortgang van de motie Inhuur niet opgenomen; de raad wordt hierover binnenkort via een presentatie over de ontwikkelingen in bezetting en formatie (FBO) geïnformeerd.
9. De Meente Noord - afwijken van Algemene gronduitgiftevoorwaarden van de Gemeente Olst-Wijhe 2014 kavels 1 en 2
BESLUIT
-
Instemmen met het afwijken van de Algemene gronduitgiftevoorwaarden van de Gemeente Olst-Wijhe 2014 voor wat betreft artikel 3.1.sub b Bouwplicht en de bouwtermijn voor kavels 1 en 2 op De Meente Noord te verlengen naar maximaal 5 jaar.
SAMENVATTING
Het college heeft besloten om af te wijken van de gronduitgiftevoorwaarden voor kavels 1 en 2 op bedrijventerrein De Meente Noord. Concreet betreft dit een verlenging van de bouwtermijn van 2 naar maximaal 5 jaar voor koper, een lokaal gevestigde onderneming.
10. Afdoening motie Salland Loont
BESLUIT
-
Conform bijgevoegde afdoeningsbrief te reageren op de motie Salland Loont.
SAMENVATTING
Op 30 juni 2025 heeft de raad unaniem de motie ‘Salland Loont’ aangenomen. In de motie verzoekt zij het college om:
-
Een bestuurlijke aanjagersrol aan te nemen om te zorgen dat het project Salland Loont kan starten;
-
Samen met de Provincie Overijssel, de andere Sallandse gemeenten en partners in het veld te zoeken naar financiële middelen;
- Te onderzoeken of er gemeentelijke financiële middelen nodig zijn om Salland Loont te laten starten en de gemeenteraad hierover voor de begrotingsbehandeling te informeren.
Beantwoording van de motie is mondeling al gedaan door wethouder Olthof tijdens de raadsvergadering. Dit betreft de schriftelijke afdoening. De bestuurlijke aanjagersrol hebben wij als gemeente zeker genomen. Dit doen we samen met gemeenten Raalte en Deventer.
Salland Loont geeft in het PvA aan zelf verantwoordelijk te willen zijn voor het vinden van financiële middelen, zodat dit gestructureerd en gecoördineerd verloopt.
We hebben als gemeente vorig jaar 17.000 euro aan Salland Loont toegekend voor het opstarten van de organisatie. Ook Raalte en Deventer hebben dit bedrag aan Salland Loont doen toekomen. Vanuit ons gemeentelijke fonds ruimtelijke kwaliteit hebben we daarnaast eenmalig een bijdrage van 75.000 euro toegezegd aan Salland Loont voor het belonen van groen-blauwe diensten.
11. Aanwijzing beveiligingsfunctionaris
BESLUIT
-
Michiel Brouwer, beleids-/en kwaliteitsmedewerker burgerzaken gemeente Raalte, aan te wijzen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten gemeente Olst-Wijhe.
SAMENVATTING
Op grond van artikel 93 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en artikel 128 Reglement Rijbewijzen moet in de gemeente een beveiligingsfunctionaris worden aangewezen. Door het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten vast te stellen is Michiel Brouwer aangewezen als beveiligingsfunctionaris voor de gemeente Olst-Wijhe.
12. Voorstel realisatie kunstgrasveld SC Overwetering en vervanging kunstgrasveld Wijhe ’92
BESLUIT
De raad voor te stellen om:
1.1 De uitkomsten van de businesscase kunstgrasveld SC Overwetering voor kennisgeving aan te nemen.
1.2 In te stemmen met de aanleg van een nieuw kunstgrasveld bij SC Overwetering.
1.3 In te stemmen met het beschikbaar stellen van het investeringskrediet voor de toplaag van het kunstgrasveld (€390.000) en het investeringskrediet voor de onderlaag van het kunstgrasveld (€260.000). Beide investeringskredieten te verwerken in de 10e begrotingswijziging 2025.
2.1 In te stemmen met de vervroegde vervanging van de toplaag kunstgrasveld bij Wijhe’92 en
daarmee ook in te stemmen met het vervroegd afschrijven van de boekwaarde van de huidige toplaag.
2.2 In te stemmen met het beschikbaar stellen van een investeringskrediet voor de toplaag van het kunstgrasveld (€350.000) en dit te verwerken in de 10e begrotingswijziging 2025.
SAMENVATTING
SC Overwetering heeft een verzoek gedaan voor het vervangen van twee natuurgrasvelden door een kunstgrasveld. Om de financiële haalbaarheid van dit voorstel te onderzoeken is een businesscase uitgewerkt. Het resultaat van de businesscase is dat de realisatie van het kunstgrasveld haalbaar is binnen het financiële kader van het bestaande MIP (Meerjaren Investerings Programma) voor de sportvelden en de meerjarenbegroting.
Het kunstgrasveld bij Wijhe ’92 vertoont al enige jaren gebreken en vraagt jaarlijks om extra reparatiewerkzaamheden. Om de kwaliteit en bespeelbaarheid van het veld te kunnen garanderen en de mat veilig te houden voor de gebruikers is vervroegde vervanging noodzakelijk.
13. Deelplan ondermijning
BESLUIT
-
Het deelplan ondermijning 2025-2029 vast te stellen.
- Het deelplan ondermijning 2025-2029 ter kennisgeving te delen met de gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief inclusief het deelplan als bijlage.
SAMENVATTING
In 2024 is door de gemeenteraad de beleidsagenda integrale veiligheid 2025-2029 vastgesteld. Ondermijning is één van de vier geprioriteerde thema’s. In het deelplan ondermijning wordt aangegeven wat wij in 2025 tot en met 2029 gaan doen om de doelen voor ondermijning uit de beleidsagenda integrale veiligheid te behalen. Het thema ondermijning is steeds urgenter omdat het een groeiend en steeds complexer maatschappelijk probleem is waarbij georganiseerde criminaliteit gebruikmaakt van legale structuren om illegale activiteiten uit te voeren. Hierdoor vervagen de grenzen tussen de onderwereld en de bovenwereld, wat leidt tot aantasting van de rechtsstaat, verminderd vertrouwen in publieke instituties en afname van veiligheid en leefbaarheid.
Het deelplan richt zich op vier pijlers:
- Beleid: Actualisatie van verouderd beleid. Implementatie van hernieuwd beleid.
- Uitvoering: Verbetering van werkprocessen en samenwerking met ketenpartners.
- Bewustwording: Versterking van signalering en kennis bij interne en externe professionals en inwoners.
- Financiële en personele kaders.
Het plan sluit aan het regionale programma ‘’De basis op orde’’, zoals vastgesteld in het DVO binnen de IJssellandse gemeenten.
| Titel | Type | Grootte | Download |
|---|---|---|---|
| aanwijzen-loco-secretarissen | 34,7 KB | Download | |
| aanwijzen-beveiligingsfunctionaris | 33,9 KB | Download | |
| afdoening-motie-salland-loont | 40,7 KB | Download | |
| bezwarencom-parkeerplaatsen-elektrische-voertuigen | 59,3 KB | Download | |
| deelplan-ondermijning | 60,5 KB | Download | |
| de-meente-noord-afwijken-gronduitgiftevoorwaarden | 46,0 KB | Download | |
| ontwikkelen-bouwsteen-vab | 83,0 KB | Download | |
| participatieverordening | 43,4 KB | Download | |
| realisatie-kunstgrasveld-overwetering-en-wijhe | 71,6 KB | Download | |
| tweede-bestuursrapportage-2025-ow | 35,0 KB | Download | |
| verzekeringen-politieke-ambtsdragers | 46,3 KB | Download |
