Wat heb ik nodig om te stemmen?
Wat heb ik nodig om te mogen stemmen?
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. U krijgt uw stempas thuisgestuurd. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
U ontvangt uw stempas thuis
U ontvangt uw stempas rond woensdag 15 oktober 2025.
Uw stempas heeft een uniek nummer. De stempas is voor het stembureau het bewijs dat u nog niet bij een ander stembureau heeft gestemd.
Met uw stempas kunt u stemmen in elk stemlokaal in de gemeente. Als u in een andere gemeente wilt stemmen, kunt u een kiezerspas aanvragen. Deze kunt u vervolgens, op afspraak, ophalen op het gemeentehuis of aan de balie in het Holstohus. Zie hiervoor onderstaande openingstijden.
Geen stempas ontvangen of kwijt
Heeft u geen stempas ontvangen of bent u uw stempas kwijt? Vraag dan na 15 oktober zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan. Dit kan online, schriftelijk via dit formulier of aan de balie.
Het schriftelijke verzoek moet uiterlijk vrijdag 24 oktober binnen zijn bij de gemeente. Aan de balie van de gemeente kunt u tot dinsdag 28 oktober 12.00 uur terecht. Daarna is het niet meer mogelijk om een nieuwe stempas aan te vragen.
Dit kan, op afspraak, tijdens de openingstijden van de balie:
Gemeentehuis in Wijhe
- maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur
Holstohus in Olst
- Maandag van 13.30 tot 16.30 uur
- Dinsdag van 13.30 tot 16.30 uur
- Woensdag van 13.30 tot 20.00 uur
- Donderdag gesloten
- Vrijdag van 13.30 tot 16.30 uur
Identiteitsbewijzen waarmee je kunt stemmen
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. U kunt een van deze identiteitsbewijzen meenemen:
- paspoort;
- identiteitskaart;
- rijbewijs uit Nederland;
Kiezers met een dubbele nationaliteit kunnen zich ook identificeren met een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit een EER-land of een paspoort of identiteitskaart uit Zwitserland.
Stemmen met een verlopen paspoort of identiteitsbewijs
Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Dus geldig tot 29 oktober 2020.
Heeft u geen identiteitsbewijs of is dit meer dan 5 jaar verlopen? En kunt u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs aanvragen? Dan kunt u een andere kiezer een schriftelijke volmacht verlenen om namens u te stemmen.
Vraag hiervoor een formulier aan bij de gemeente via dit formulier of aan de balie. U en de persoon die voor u gaat stemmen, vullen het formulier in. Lever het formulier uiterlijk vrijdag 24 oktober in bij de gemeente.
Identiteitsbewijs gestolen of kwijt
Is uw identiteitsbewijs gestolen of bent u het kwijt? Met een verklaring van vermissing, afgegeven door de gemeente, kun u toch stemmen. Neem dan ook een pasje met uw foto mee. Bijvoorbeeld een gepersonaliseerde OV-chipkaart.
Titel | Type | Grootte | Download |
---|---|---|---|
Verzoek om volmacht te stemmen (model L8) | ![]() |
205,4 KB | Download |